I juli slutade Måna Engströms fasta telefoni att fungera. Otaliga timmar har hon lagt ner på att kontakta Telia, utan resultat.
Nu har hon ledsnat.
- Det är så fruktansvärt irriterande, jag borde ha timlön från Telia.
Det är inte helt lätt att få tag på Måna Engström. Ett åskoväder i slutet av juli slog ut hennes fasta bredbandstelefoni. Hon kan höra de som ringer men i andra änden av linjen hackar ljudet kraftigt. Sedan dess har hon varit helt beroende av sin mobiltelefon för att ringa. Inte nog med att det är kostsamt, situationen försvåras av att Måna Engström har väldigt dålig mobilmottagning i sitt hus. Hon kan därför bara sköta sitt telefonerande utomhus.
- När det regnar får jag sitta i bilen.
Tröttnat på att ringa
GA träffar Måna Engström utanför Teliabutiken i Visby. Det är inte första gången hon är där. Efter otaliga telefonsamtal och ett hembesök från Telia, allt utan resultat, tröttnade hon och hennes man på telefonköer. Istället åker de nu direkt till butiken i Visby - trots att den ligger flera mil från hemmet.
- Vissa gånger har jag suttit i telefonkö så länge att batterierna i mobiltelefonen tagit slut. Ibland är det så många som ringer att de säger åt en att ringa tillbaka en annan gång. När man väl kommer fram är de trevliga, men det händer ju ingenting.
Det som framförallt stör Måna Engström är att hon själv måste vara den pådrivande. Hon tycker det känns som att Telia har gett upp.
Moment 22
- Jag är en patologiskt trogen kund och har Telia till allt - bredband, mobiltelefoni och fast telefoni. Allt! Och har alltid haft. Men tänk all tid! Det är inte rimligt att vi ska sitta och ringa dem och åka hit. Det gör mig galen!
I Teliabutiken kan man tyvärr inte hjälpa Måna Engström eftersom personalen där saknar den tekniska expertis som krävs. Istället erbjuder de att supporten ringer upp henne vid en avtalad tidpunkt. Men för att kunna hitta felet behöver hon sitta vid datorn till vilken telefonin är kopplad.
- Men jag har ju för dålig mottagning inomhus. Det blir ett moment 22!
Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia säger att det kan hända att en felanmälan drar ut på tiden men inte så länge som i Måna Engströms fall. Dessutom ska det räcka med att kunden felanmäler en gång.
- Självklart ska kunden inte behöva vara drivande. Det är vi som ska se till att ett ärende blir löst, och har hon inte fått hjälp så har vi inte skött vårt åtagande.
Trots att telefonin inte fungerat sen i juli har Måna Engström betalat för den som vanligt, nu vill hon ha pengarna tillbaka.
- Någon form av ekonomisk kompensation går att komma fram till. Även om det är svårt att kompensera för förlorad tid. Det är såklart beklagligt när kunden behöver lägga ner tid som kunde användas till något roligare, säger Hans G Larsson.
När det kommer till de extra utgifterna för mobiltelefoni säger Hans G Larsson sig vara villig att diskutera saken.
- Det finns ju allmänna regler för kompensation, men självklart finns det utrymme för att diskutera den här typen av fall.