"Jag har ett absolut förtroende för Bergkvarabuss"

Brister i kommunikationen och isolerade tekniska haverier. Det är orsakerna till problemen i kollektivtrafiken, menar operatören och regionen.

Det ska inte bli några fel bekymmer med osynkade busslinjer, försäkrar Jyrki Vainio på regionen och Henric Hedenqvist på Bergkvarabuss. De tekniska problem som varit ser man som isolerade händelser.

Det ska inte bli några fel bekymmer med osynkade busslinjer, försäkrar Jyrki Vainio på regionen och Henric Hedenqvist på Bergkvarabuss. De tekniska problem som varit ser man som isolerade händelser.

Foto: Nils Stahle

Gotland2020-07-04 12:20

På torsdagen hade regionen ett första utvärderingsmöte med den nya kollektivtrafiksoperatören Bergkvarabuss. Där diskuterade de hur de första tre veckorna efter övergången fungerat. Bland annat har det inkommit klagomål från resenärer som missat anslutningsbussar eller som har varit med om tekniska haverier som lett till förseningar.

Problemen med osynkade busslinjer (linje 11 och linje 13) anses bero på brister i kommunikationen mellan regionen, bussbolaget och förarna.

– Vi borde ha varit mer på tårna på informationssidan, och det har vi åtgärdat nu, säger regionens kollektivtrafikchef Jyrki Vainio.

När kollektivtrafiken nu sköts av en enda operatör blir arbetssättet ett annat, och när det uppstår luckor i schemat kan en chaufför köra andra linjer än vad denne är van vid, menar Henric Hedenqvist, depåchef på Bergkvarabuss.

– Den förare som kanske bara har kört stadstrafik kör en annan linje, till exempel linje 10, för att optimera arbetstiden. Det blir lite som att börja på ett nytt jobb, säger han.

De tekniska problem som uppstått vid några tillfällen ser man som isolerade händelser och det är inget som föranlett några mer generella åtgärder.

– Att en buss till exempel får punktering är svårt att förhindra. Vi kan tyvärr inte sopa bort alla skruvar som hamnar på vägarna, säger Henric Hedenqvist.

Framöver ska gotlänningar och tillresta kunna lita på att trafiken fungerar, med reservation för tekniska haverier. Det försäkrar Henric Hedenqvist på Bergkvarabuss.

– Absolut. Vi jobbar dagligen med att utveckla den befintliga trafiken. Det kan hända ytterligheter, till exempel att en buss får punktering, men då ska det alltid komma en ersättningsbuss, säger han.

Jyrki Vainio säger sig ha ett "absolut förtroende" för Bergkvarabuss. Han är däremot bekymrad över situationen gällande smittspridning och är kritisk till att staten inte kommit med tydliga riktlinjer för vad som ska gälla på bussarna. I stället blir det busschauffören som ska avgöra hur många passagera som kan släppas ombord.

– Statens svar har varit "eget ansvar" och "åk inte kollektivt". Det är ett dåligt svar. Det blir ett oerhört tryck på chaufförerna som ska ta det här beslutet, säger han.

I början av augusti ska Bergkvarabuss och regionen ha ett nytt möte där trafiken ska utvärderas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!