Drygt tvÄ veckor har gÄtt sedan trafikolyckan vid korsningen LummelundsvÀg och SjÀlsövÀgen intrÀffade. En bilist som kom frÄn VisbyhÄllet skulle svÀnga ner mot SjÀlsö. Samtidigt kom tvÄ motorcyklister körandes i motsatt riktning, nÄgot bilföraren inte mÀrkte, vilket gjorde att bÄda motorcyklarna körde in i bilens sida nÀr den svÀngde.
En av motorcyklisterna var Christer âHinkenâ Eskelin. UtifrĂ„n omstĂ€ndigheterna klarade han sig Ă€ndĂ„ lindrigt.
Han sÀger att bÄde höger axel och höger fotled tog smÀllen. De gör fortfarande ont och hans rörlighet Àr begrÀnsad.
â Jag gĂ„r som en dinosaurie. Men jag kunde lika gĂ€rna varit död.
NĂ€r vi trĂ€ffar Hinken vid platsen dĂ€r olyckan intrĂ€ffade svĂ€nger en annan motorcyklist in för att hĂ€lsa. Det visar sig vara Fredrik Lambert-MĂŒller, som Ă€r medlem i samma MC-klubb som Hinken.
â Hur Ă€r det med huvudet dĂ„? frĂ„gar Fredrik sin vĂ€n.
â Det Ă€r lika illa som innan, skrattar Hinken till svar.
PĂ„ lĂ€dervĂ€sten blev det bara en liten rispa vid en av knapparna. Motorcykeln dĂ€remot kom inte lika lindrigt undan och Ă€r numera âbara skrotâ. PĂ„ det hela taget hade alltsĂ„ Hinken en âjĂ€vla turâ, som han sjĂ€lv uttrycker det.
â Jag minns att jag tĂ€nkte pĂ„ att dra in hĂ€nderna. Det kommer man ihĂ„g frĂ„n nĂ€r man var liten och ramlade. Resten Ă€r det bara att tacka sin lyckliga stjĂ€rna för.
Under tiden vi stÄr och pratar Àr det flera bilar som svÀnger ner mot SjÀlsövÀgen, precis som bilen Hinken och hans kamrat krockade med. FÄ verkar sÀtta igÄng sina blinkers i tid, nÄgot Hinken anmÀrker pÄ.
â Du ser! De anvĂ€nder inte ens blinkers! Till och med yrkestrafiken bara svĂ€nger in utan att ta hĂ€nsyn till andra i trafiken, sĂ€ger Hinken och pekar pĂ„ nĂ€r en bil till kör ner mot vattnet.
Han Àr skeptisk till hur Trafikverket har tÀnkt kring korsningarna och cykelvÀgarna lÀngs strÀckan.
â TĂ€nk dig att vara turist. Först ska du hĂ„lla reda pĂ„ bilen bakom, sen mötande och sedan cykelvĂ€gen. Och sĂ„ vet man inte exakt vilken vĂ€g man ska köra ner vid, dĂ„ bara kastar man sig pĂ„ bromsarna och svĂ€nger.
De bÄda menar att vÀgstrÀckor som dessa blir extra farliga nÀr förare dessutom stirrar ner i sina mobiltelefoner nÀr de kör. Om bilföraren i den hÀr trafikolyckan var distraherad av sin telefon Àr oklart. Men vid en tidigare trafikolycka som ocksÄ skedde pÄ vÀg 149 vid infarten till KrusmyntagÄrden gick det att se i förarens internethistorik att hen hade anvÀnt mobilen vid tiden för olyckan.
â NĂ€r man kommer körandes och ser att det stĂ„r nĂ„gon och blinkar för att svĂ€nga, dĂ„ saktar man ner och försöker fĂ„ ögonkontakt. Ser man att föraren sitter och tittar ner i mobilen dĂ„ tvĂ€rbromsar man ju, sĂ€ger Fredrik Lambert-MĂŒller.
BÄda tycker att en bra idé skulle kunna vara att bygga en sÄ kallad spansk svÀng ner mot SjÀlsövÀgen, nÄgot som skulle kunna minska risken för framtida olyckor.
För nĂ„gra Ă„r sedan breddades vĂ€gen hĂ€r för att ge plats Ă„t cykelbanan. âHinkenâ och Fredrik tycker att man kunde tagit vara pĂ„ tillfĂ€llet och breddat vĂ€gen för bilister samtidigt.
Klart Àr att nÄgot mÄste göras, innan det gÄr illa pÄ riktigt.
â Nu gick det ju bra. Jag överlevde och min kompis ser ut som han gĂ„tt nĂ„gra rundor mot Mike Tyson. Men nĂ€sta gĂ„ng sĂ„ ligger det nĂ„gon hĂ€r, sĂ€ger âHinkenâ.
GT har sökt Trafikverkets lokale representant för frÄgor om korsningen, men denne vÀntas Äter i tjÀnst pÄ mÄndag.