"Jäkligt trötta på Samres"

Nu begär teknikförvaltningen att en revisionsbyrå ska granska beställningscentralen.

Foto: Joel Nilsson

Gotland2014-03-26 16:45

Så gott som dagligen får tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell (S) telefonsamtal från upprörda färdtjänstkunder eller anhöriga. Det är bilar som aldrig dykt upp eller resenärer som fått vänta i över tre timmar.

– Vi är jäkligt trötta på Samres och vi undrar om leverantören verkligen följer avtalet, säger Tommy Gardell.

På hans initiativ ska därför revisionsbyrån PWC granska hur Samres följer det avtal som löper ut i oktober 2015.

Politikerna har vid ett flertal tillfällen framfört klagomålen från kunderna till Samres men inte upplevt att någonting har förbättrats.

– Nu får vi se vad en granskning visar.

Det pågår också en större diskussion inom regionen om hur man skulle kunna samordna alla larm- och bokningsfunktioner.

– Vi har börjat prata om en lokal beställningscentral på Gotland och då kan det handla om färdtjänst, sjukresor, skolskjutsar och till och med larm, säger Tommy Gardell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om