Jämförelse får kritik
PRO:s årliga prisjämförelse möter svidande kritik. Handlarna och Konsumentverket tar lätt på listan över butikernas prissättning. - Den stämmer inte. Om man vill veta vem som är billigast ska man se på vinstmarginalen, säger Jimmy Hamstedt, butikschef på Ica Slite.
"Jag kommer från När och är man uppväxt med Ica så blir man dem trogen. Sedan är man också bonde, så det blir bara svenska livsmedel i kundvagnen, säger Mattias Larsson, lantbrukare i Lau.
Foto: Petra Jonsson
- Visa upp vinstmarginalerna på varorna, då ser vi vem som är billigast. Många sänker priserna när undersökningen görs och det är samma varor som ingår, år efter år, säger Jimmy Hamstedt.
Sist i listan
Hans Ica Slite kom sist i listan över gotländska matbutiker och hade dyrast varor i undersökningen. Totalt har priserna på 79 varor jämförts och i år ingår även ekologiska varor samt receptfria läkemedel. PRO-ordföranden på Gotland Per-Erik Andh försvarar undersökningen.
- Vi är seriösa. Det är vissa handlare som vill smutskasta oss men i år har vi varit mer noggranna än tidigare.
Per-Erik Andh har själv kritiserat undersökningen och medger att den har vissa brister.
- Kritikerna har rätt i att den inte visar den totala kostnaden. Vi jämför samma märke och storlek på varornas förpackning i alla butiker, så vi tar inte med vissa kedjors egna lågprismärken eller storpack.
PRO-listningen fick åter stort genomslag i hela landet. Tv, tidningar och radio har rapporterat om resultaten.
- Det är spännande läsning, men det här med siffror är alltid farligt. Undersökningen borde göras under en längre tid för att bli mer rättvisande, dessutom tar den inte hänsyn till vissa kedjors billighetsmärken, säger Ingrid Eriksson, som arbetar med kostnadsberäkningar på Konsumentverket.
PRO kritiserades hårt av en rad gotländska handlare under våren och många menade att de får förhandsinformation om vad som ska granskas och när det ska ske.
- Många sänker priserna på de varor som ingår, kooperationen har alltid gjort det och hamnar därför högt på listan, säger Jimmy Hamstedt.
Egen undersökning
Axfoodkoncernen där Willys tillsammans med bland annat Hemköp och Prisextra ingår, har gått så långt att de på samma dag presenterar en egen undersökning. Rapporten "Willys undersökning" visar, föga förvånande, att stormarknaden med samma namn är billigast.
- Prisuppgifterna i Willys undersökning hämtas in av ett oberoende undersökningsföretag, som har personal anställd för att samla in prisuppgifter i butiker. PRO:s prisundersökning görs av ideellt arbetande pensionärer, säger Johanna Eurén, pressansvarig på Willys.
Gotlands PRO-bas menar att handlarna tar kontrollanterna på stort allvar.
- Annars hade det inte varit så mycket liv kring undersökningen. De äldre som vi representerar köper de här varorna och många har en begränsad ekonomi. Det är sådant som går åt i hushåll på en eller två personer, säger Per-Erik Andh.
Är det inte dags att lägga ner prisundersökningen?
- Nej. Än så länge kan vi ro den i land. Den är viktig för många äldre.
Ska något göras om?
- Det vet jag inte, men det pågår säkert en del nytänkande centralt.
Vad då?
- Vi har påpekat de här svagheterna, så i framtiden kanske undersökningen blir annorlunda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!