Jas-plan tvingades nödlanda i Visby

En flygövning från Ronneby slutade i en nödlandning i Visby när planet kolliderade med en fågel strax söder om Hoburgen.
? Piloten hörde en duns, sen började det att lukta död fågel, säger Kent Löving, presschef på F 17 i Ronneby.
På Visby flygplats höjdes beredskapen inför landningen som kunde genomföras odramatiskt. Planet kommer att genomgå en rigorös undersökning innan det är flygfärdigt igen.

Gotland2004-11-17 06:00
Det var strax efter klockan tio på tisdagsförmiddagen, under en flygövning, som piloten från Blekinge flygflottilj i Ronneby hörde en duns mot planet. Piloten kände en lukt av död fågel och valde att snabbt gå in för nödlandning i Visby för en teknisk kontroll av planet.
??Vi höjde beredskapen på landningsplatsen, flygplansbrandkår och räddningshelikopter larmades. Om det är en stor fågel som flyger rätt in i motorn kan det orsaka motorstopp. Ett plan som går i 800-900 kilometer i timmen och krockar med en fågel, det är klart att då blir det en förskräcklig smäll, säger Hans Lindner, flygräddningsledare vid flygräddningscentralen i Göteborg.
Planet, som befann sig på 300 meters höjd, kunde nödlanda problemfritt och piloten klarade sig oskadd.
? Piloten agerade helt enligt regelboken. Det var ingen fara på taket i det här läget, men om han hade fortsatt tillbaka till Ronneby hade det kunde bli det, säger Kent Löving, presschef på F17 i Ronneby.
Och mycket riktigt var det en fågelkollision som piloten hade hört. Fågeln hade flugit in i det högra luftintaget framför motorn, blodspåren syntes strax intill.
I går och dag genomförs omfattande flygräddningsövningar på Gotland där bland annat polis, försvar, kustbevakning och räddningstjänst medverkar.
Att flygplan kolliderar med fåglar är inte helt ovanligt för militärplan som ofta flyger på låg höjd i höga hastigheter.
? Det är ju typiskt, just när landets kår är samlad ? då kolliderar ett Jas-plan med en fågel, konstaterar Paul Olofsson, chef vid F 17 på Gotland.
Jas-planet står fortfarande kvar i Visby och kommer att genomgå en rigorös undersökning innan det får lyfta igen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om