20 miljoner i utdelning trots dramatiskt tapp

Det blir 20 miljoner i aktieutdelning, trots att Rederi AB Gotland tappade över 700 miljoner kronor i omsättning 2020. Och kanske blir det traditionell bolagsstämma.

"Det är imponerande att se hur alla medarbetare ställt upp och hanterat ett både annorlunda och krävande år" säger rederiets vd Håkan Johansson.

"Det är imponerande att se hur alla medarbetare ställt upp och hanterat ett både annorlunda och krävande år" säger rederiets vd Håkan Johansson.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2021-03-24 18:10

När 2020 summeras har antalet resenärer med Destination Gotland minskat med nära 600 000, en nedgång med 32 procent. Det är den främsta förklaringen till att Rederi AB Gotlands intäkter minskade med 705 miljoner kronor.

Vinsten föll med det från 403 miljoner till 142 miljoner kronor. Resultatet hade varit ännu sämre om inte rederiet under året sålt fem fartyg med en reavinst om 120 miljoner kronor. Rörelseresultatet är endast 22 miljoner kronor.

Trots det magra resultatet föreslås en utdelning om åtta kronor per aktie, totalt 20 miljoner kronor. Rederiets policy är att utdelning inte ska följa resultatet, utan utvecklingen av det egna kapitalet. Under förra året ökade det med 303 miljoner kronor.

Aktieutdelningar i bolag som tagit emot coronastöd har ifrågasatts. 2020 fick rederiets dotterbolag stöd på åtta miljoner kronor med anledning av pandemin.

– Vi har stämt av förslaget om utdelning med våra revisorer. Det finns inget hinder för att ha utdelning, säger Rederi AB Gotlands vd Håkan Johansson.

Förra året hölls en begränsad bolagsstämma i slutet av juni. Styrelsen hade innan vädjat till aktieägare som tillhörde någon riskgrupp att inte delta. Mindre än 50 av bolagets 3 000 aktieägare deltog.

I år ska stämman hållas den 2 juni. Frågan är bara, i vilken form?

– Vi tittar på olika alternativ, men hoppas att vi kan ha en vanlig stämma med många deltagare. Hur det blir avgörs nog i början av maj, då handlingarna till årsmötet ska vara klara, säger Håkan Johansson.

Om fjolåret var tufft ser det något bättre ut för 2021. Två av Destination Gotlands färjor, M/S Visby och M/S Drotten, är utchartrade till DFDS för trafik mellan Irland och Frankrike. Avtalet för M/S Visby har nyligen förlängts till årsskiftet, medan M/S Drotten återvänder till Gotland lagom till påsk.

Dessutom fick rederiet förra månaden 74,2 miljoner kronor i stöd från Trafikverket för att öppna en färjelinje mellan Rostock, Tyskland, och Nynäshamn, med möjlig angöring i Visby.

– Vår vision är att lansera linjen i år. Om vi lyckas skulle det bredda vår verksamhet och göra oss mindre sårbara. Men vi har ännu inte tagit något beslut om att starta trafiken, säger Håkan Johansson.

Dessutom har rederiet inte fått ett definitivt nej på yrkande om 150 miljoner kronor i stöd för det bortfall som reserestriktionerna innebar. Diskussionen pågår ännu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!