För sju år sedan slog finanskrisen igenom i julhandeln. Då valde många att spara, istället för att konsumera. Den tiden är nu förbi. HUI räknar med att årets julrusch blir den hittills största, med en omsättning under december som ökar fem procent.
– En så stor ökning har vi inte sett sedan innan finanskrisen, säger Lena Larsson, vd på HUI.
Hon konstaterar att allt fler är hoppfulla inför framtiden.
– Hushållen vågar spendera. I dag har vi råd att både spara och konsumera, säger hon.
HUI menar att köphysterin till jul är direkt avgörande för vissa branscher.
– Leksaker står för en fjärdedel av årets omsättning i princip veckan före jul. Det är helt galet, säger Lena Larsson.
I goda tider ökar sällanköpshandeln mest. Möbler och heminredning pekas ut som årets stora vinnare.
– Möbelbranschen har ökat elva procent hittills i år. Det är enorma siffror, säger Lena Larsson.
Bygg- och järnhandeln tror hon kan nå liknande siffror, mycket på grund av att ROT-avdraget minskar efter nyår.
– Många passar på innan, säger hon.
Väderleken påverkar branscher som skor och kläder: Förra årets julhandel minskade försäljningen av skor med nästan fem procent.
En ökande hälsomedvetenhet gör att försäljningen av sportartiklar, enligt HUI, i år kan öka även utan snö och skidväder.
Men det stora hotet mot julhandeln i butik finns i den kraftigt ökade konkurrensen på nätet.
– Järn- och bygghandeln ökade 40 procent på nätet det senaste kvartalet, säger Lena Larsson.
Fler och fler väljer att köpa framför allt leksaker och böcker hemma vid sin dator. Nästan hälften av alla böcker säljs i dag av andra än de traditionella bokhandlarna.