Juniwik tog flyget - ensam

Sverigeflygs vd Michael Juniwik hade bråttom hem.Så han hyrde ett flygplan.Ensam flögs han från Kalmar till Visby. I ett plan för 33 passagerare.- Jag förstår att det kan uppfattas som stötande, säger han.

Foto: Bertil Ericson

Gotland2009-12-23 04:00
Den spektakulära flygresan gjordes den 14 december.
En resa beräknas ha kostat cirka 20 000 kronor. Och som slukade ungefär 600 liter flygbränsle och orsakade koldioxidutsläpp på cirka 1500 kilo.
Och den företogs bara fyra dagar efter det att Sverigeflyg AB blivit miljöcertifierat enligt ISO 14001. Certifieringen innebär att bolaget har godkända miljöledningssystem och bedriver ett aktivt arbete för att minska miljöpåverkan.
Att sätta sig ensam i ett plan för 33 passagerare låter inte särskilt miljömedvetet?
- Nej, det gör det givetvis inte. Men det var en speciell situation och väger man in alla faktorer var det faktiskt det mest effektiva sättet för mig att ta mig hem, säger Michael Juniwik.

Viktigt möte
Michael Juniwik är vd för Sverigeflyg AB som äger och driver åtta mindre regionala flygbolag. Den 14 december var han i Kalmar på ett möte, men han var tvungen att vara tillbaka i Visby för ett annat möte redan vid lunchtid.
- Att resa reguljärt gick inte, varken med båt eller flyg. Så jag hyrde en maskin av Kalmarflyg, säger han.
Men ett plan för 33 passagerare, var inte det att ta i?
- Jag bedömde det som mest effektivt. Planet stod redan i Kalmar; ett mindre plan hade måst flygas in, troligen från Skåne, och det hade tagit både längre tid och kostat mer bränsle, svarar han.
Att stanna i Kalmar och missa mötet i Visby, eller skjuta på det, gick inte, menar han.
- Jag kunde inte utebli från mötet i Visby. Det var inget alternativ, så viktigt var det.

Miljöaspekten
Han är medveten om att resan kan uppfattas som stötande, särskilt med hänsyn till den miljöpolicy Sverigeflyg går ut med.
- Jag förstår om folk blir upprörda. Jag tycker själv att man inför varje resa måste göra en miljövärdering och välja det alternativ som skadar miljön minst.
Den regeln följde du knappast i Kalmar?
- Jo, delvis, eftersom jag valde ett plan med propellerdrift som drar mindre bränsle än de små, jetdrivna affärsplanen. Och jag såg till att flygtiden blev kortast möjliga, svarar han.
Men han säger också att situationen var extraordinär. Att hyra ett Saab 340 för ensamt bruk är inget han gjort tidigare.
- Och jag hoppas slippa göra det igen, säger han.
Anna Soltorp som är miljöansvarig på Sverigeflyg, vill enligt uppgift i Barometern inte uttala sig om lämpligheten i Michael Juniwiks exklusiva flygtur.
- Det kan finnas andra saker som står på spel där man väger in annat än miljöaspekten, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!