Kampen går trögt - bara 91 insamlade kronor på två veckor

Mustaschkampen går trögt. För att uttrycka det milt.Efter nära två veckors kampanj hade det samlats in 91 kronor på Gotland.- Det är katastrof, säger Alexandra von Melen, projektledare på Cancerfonden.

Gotland2008-05-12 04:00
Mustaschkampen, som samlar in pengar till forskningen om prostatacancer, har snart hunnit halvvägs. I hela riket har knappt en halv miljon kronor samlats in av företag och privatpersoner.
På Gotland är siffran 91 kronor, insamlade av två privatpersoner. Summa noll företag har engagerat sig.
- Det är otroligt tråkigt, för det är en så viktig fråga. Men män är kanske rädda för att prata om det. De vill vara starka. Och man är inte stark som man om man är sjuk, funderar Alexandra von Melen.
Man måste ju registrera sig via webben för att samla in pengar. Är det för krångligt?
- Kanske det. Målgruppen är ju över 40 år. Men man borde ju kunna få folk att engagera sig också för sina äldre. I USA kör de med kampanjen "Do it for dad".
P-G Persson, utvecklingschef på Cancerfonden och ansvarig för nya insamlingsformer, är inte lika bekymrad.
- Man måste vara tålmodig. Om man jämför med Rosa bandet så hade de ju tv med sig från början. En stor gala i TV 4 får ett helt annat genomslag. Men ingen kanal har visat intresse här, säger P-G Persson.
- I Australien hade de en motsvarande kampanj. Den gav 1 miljon dollar första året, 5 miljoner det andra och 35 miljoner det tredje året. Det handlar om att nöta in budskapet. Och vad är alternativet?
Är det inte risk för att kampanjen upplevs som studentikos, att ni skämtar bort en allvarlig sak?
- Det tror jag inte. Om det är ett ämne som det är svårt att prata om behövs ett filter, lite kul grejer. Rosa bandet är också lite glättigt, med mode, design och sådant, säger P-G Persson.
- Jag är inte missnöjd. Jag tror att vi ska nöta på.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!