Kan bli återgång till sextimmarsresa
Färjetrafik till och från Gotland med längre restid, mindre båtar, och dyrare biljetter vid stigande oljepris. Det är försämringar som principbesluten i Rikstrafikens upphandlingskrav ger möjlighet till. - Tanken med ramverket är att ge en öppning för ett nytt koncept i färjetrafiken till och från Gotland. Med en snäv kravspecifikation finns risk för dålig konkurrens vilket är det största hotet i upphandlingen, säger Olof Lundvall, informationsansvarig på Rikstrafiken.
Anbudstiden löper fram till februari och i maj fattas beslut om kommande koncession för gotlandstrafiken till sjöss.
- Sändlistan är inte offentlig. Vilka operatörer som är kvalificerade att ansöka är sekretessbelagt. Skälet är att de som får lämna anbud varken ska veta hur många eller vilka de andra anbudsgivarna är, förklarar Olof Lundvall.
Snabb trafik prioriteras
Det är Rikstrafikens styrelse som har fattat beslut om de principer som ska gälla för den kommande upphandlingen av färjetrafik till och från Gotland.
Med hänsyn tagen till olika jämförelsetal för bland annat begärd ekonomisk ersättning, trafikupplägg och anpassning för funktionshindrande, ska anbuden prövas utifrån vad Rikstrafiken anser vara det ekonomiskt mest fördelaktiga.
Det anbud som har det lägsta jämförelsetalet anses av Rikstrafiken vara det ekonomiskt mest fördelaktiga.
- Observera att Rikstrafiken prioriterar en snabb trafik vid värderingen. Och när det gäller mindre båtar är det en möjlighet som skall rymmas inom det totala trafikutbudet, säger Olof Lundvall.
Bastrafik
I principbesluten ställs krav på att vad som kallas bastrafik som ska gå mellan Visby och de två fastlandshamnarna Nynäshamn och Oskarshamn.
Krav ställs på att en del av passagerartrafiken ska bedrivas med snabbfärja, samt på tre dubbelturer per dygn, två på Nynäshamn och en på Oskarshamn.
I jämförelse noteras att Destination Gotland AB under lågsäsong går i princip dagligen fyra enkel turer mellan Visby och Nynäshamn och två enkelturer mellan Visby och Oskarshamn.
Dubbeltrafik för gods
I det nya anbudsunderlaget ingår att ett visst antal turer får flyttas från lågsäsong, speciellt mellan januari och mars, till delar på året då turerna ger bättre ekonomiskt utfall. Utöver detta utbud får operatören köra turer när så önskas av kommersiella skäl och även Rikstrafiken kan påkalla fler turer.
Godstrafik ska som regel gå med minst en dubbeltur per fastlandshamn och dygn.
Fria priser för fastlänningar
För priserna får operatören själv bestämma taxorna för resenärer som inte är bosatta på ön. Detta upp till ett pristak, tillräckligt högt för att möjliggöra marknadsprissättning, och som anges av Rikstrafiken.
Personer bosatta på Gotland ska fortsatt kunna resa till subventionerad taxa och även längdmetertaxan för gods ska subventioneras.
När det gäller persontrafiken är kravet att en avgång ska ha kapacitet om minst 400 sittplatser för passagerare och minst 500 filmeter för bilar. För godstrafiken finns inga formella krav på minsta kapacitet för en tur.
Bastrafikens restider får ha en längsta överfartstid från avgångshamn till ankomsthamn på tre timmar och 25 minuter och en längsta restid med överfart plus incheckningstid, av fyra timmar och tio minuter.
Under de första 15 månaderna tillåts dock längre överfartstider på fyra timmar eller mer. För godstrafiken skall överfartstiden vara högst sex timmar på Nynäshamnslinjen och fem och en halv timme på Oskarshamnsturen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!