Kan få böter för oljeutsläpp

Det var det Cypern-registrerade kryssningsfartyget Thomson Spirit, som i förra veckan släppte ut olja i den ekonomiska zonen sydväst om Gotland.

Gotland2007-08-22 04:00

Vattenföroreningsavgiften sattes till 80 000 kronor och eventuellt åtal kan leda till böter.

Förra tisdagen observerades det pågående oljeutsläppet från kryssningsfartyget Thomson Spirit i farleden mellan Gotland och Öland. Utsläppet bedömdes dock som för litet för att Kustbevakningen skulle kunna ingripa på plats.

I den ekonomiska zonen får mindre oljeutsläpp lagföras, men om det är mindre än en kubikmeter så kan tvångsåtgärder som att stoppa fartyget och beordra in det till kaj inte vidtas. Såvida området där utsläppet sker inte är speciellt känsligt för fisk- och fågellivet. Enligt förundersökningsledare Kent Edlund fick fartyget därför fortsätta nordvart till Nynäshamn, där Kustbevakningen väntade när det anlöpte på onsdagsmorgonen. En teknisk undersökning har genomförts, förhör har hållits och oljeprover analyseras nu på Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL. Kent Edlund vill i nuläget inte vidare kommentera utredningen, vilken kommer att pågå i ytterligare några veckor. Lovade betala
Men för att åtal ska kunna väckas ska frågan om uppsåt eller oaktsamhet klargöras och den skyldiga, eller den som har ansvar ombord, kunna identifieras. För brott enligt lagen om åtgärder mot föroreningar från fartyg som sker i den ekonomiska zonen kan påföljden bli böter. Kryssningsfartyget har fått fortsätta sin resa i Östersjön efter att garantier för att vattenföroreningsavgiften på 80 000 kronor ska betalas. Uppskattningsvis mellan 10 och 130 liter olja släpptes ut, enligt Kent Edlund. Den försvann av sig själv, så sanering var inte möjlig att genomföra. Det kan ha varit en olycka, men Kustbevakningen misstänker att utsläppet gjordes medvetet. Att kryssningsfartyg orsakar oljeutsläpp är ovanligt. Kent Edlund har aldrig tidigare haft någon sådan utredning. Men varje år upptäcks flera hundra oljeutsläpp, många i trafikstråket öster om Gotland. Oftast hinner dock många fartyg passera innan Kustbevakningen kommer till platsen, så det är få som åker fast. Chansningar
Egentligen ska "överbliven" olja förvaras i speciella tankar ombord och lämnas vid kaj. Men för att slippa kostnaden eller på grund av slarv eller tidsbrist chansar många och förorenar havet i stället. Enligt Kustbevakningens statistik är trenden att oljeutsläppen minskar, men att de fortfarande ligger på en oacceptabelt hög nivå. Under en period i fjol kunde dock inte kustbevakningsflyget användas, efter en olycka i oktober 2006. Man förlitade sig då på grannländers flyg och satellitbilder.
Konstaterade utsläpp:
2004: 342 stycken
2006: 269
Inledda förundersökningar:
2004: 212
2006: 147
Nedlagda förundersökningar:
2004: 145
2006: 158
Antal domar/strafförelägganden:
2004: 7
2006: 3
Antal vattenföroreningsavgifter: 2004: 16 (summa 1 051 220 kr)
2006: 10 (summa 603 026 kr)
Åtal: 2004, 2005 och 2006: 0
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!