Känner sig lurad av statligt verk

- Det är den stora enheten mot den lilla människan. Vi känner oss lurade på vår mark. Vägverket har inte betalat oss ett öre, men står ändå som taxerad ägare till vår grustäkt på Duss i Bro med ett taxerat markvärde på 120 000 kronor.

Bekymrad. Karl-Olof Stengård är bekymrad. Duss i Bro är en anrik gård med många fornlämningar. Där har Vägverket avtal för en täkt i tio år, men något grus har inte tagits och några pengar har inte betalats.Foto: SIMON PAULIN

Bekymrad. Karl-Olof Stengård är bekymrad. Duss i Bro är en anrik gård med många fornlämningar. Där har Vägverket avtal för en täkt i tio år, men något grus har inte tagits och några pengar har inte betalats.Foto: SIMON PAULIN

Foto: Simon Paulin

Gotland2008-03-03 04:00
Gunvor Hedström och Karl-Olof Stengård vid den anrika gården Duss i Bro är arga och upprörda. För åtta år sedan skrevs ett avtal med Vägverket produktion som under tio år skulle få utnyttja täkten. Enligt kontraktet skulle Vägverket betala 50000 kronor i förskott för de första 5000 kubikmetrarna grus sedan länsstyrelsen beviljat tillstånd för täkt i området.

Hänvisas runt
-Täkttillståndet gick ut nu i januari och då skrev vi till Vägverket i Borlänge men har inte fått något svar. Efter det har jag suttit timtals i telefon och försökt få prata med en ansvarig, men har bara hänvisats runt. Nu har täkttillståndet gått ut men det är två år kvar på kontraktet. Frågan är hur länge vi ska vara låsta av avtalet, säger Gunvor Hedström som, lika trött som sambon Karl-Olof Stenström, på obesvarade brev och telefonsamtal till ingen nytta...

Kräver betalning
-Ett lass grus är taget och vi fordrar betalning för detta. Vi kräver också att Vägverket som "taxerad ägare" i taxeringsuppgifterna tas bort från gården. Vi begär också bekräftelse på att Vägverket inte behöver de två resterande åren då vi vill göra något annat av marken än ta grus. Vi fordrar också att få de 50000 kronorna utbetalade som skadestånd. Med utdrag från lantmäteriet och fastighetssök har paret förgäves försökt nå Vägverket. I fredags lyckades det sedan GA jagat runt efter uppgifter i ärendet.
- Karl-Olof Stengård äger fastigheten Duss 1:3 och där finns ett tillstånd för grustäkt som gick ut den sista januari 2008 och som inte har förnyats, noteras vid lantmäteriet i Visby. Vägverket visar sig ha kontor inte bara i Solna och Borlänge utan också i Norrköping. Därifrån vid avdelningen produktion finns ansvarige Thomas Hydén som har den aktuella akten i hamn efter olika turer från Vägverkets tid i Roma via Visby och till fastlandet.
-Normalt när vi hyr mark så arrenderar eller köper vi den. I detta fall hyr vi, säger han och hänvisar till avtalet som skrev i november år 2000 mellan Karl-Olof Stengård och vad som då var Vägverkets arbetschefsområde Gotland i Romakloster. Sedan gammalt har Vägverket haft en mängd mindre täkter tack vare lokala vägmästare. Upp emot 350 stycken har funnits i landet men som på olika sätt kommit undan i hanteringen samband med omorganisationer.

"Inget intresse"
-Vägverket produktion har ingen anledning eller intresse att ta över täkten i Bro. Kanske har det funnits ett intresse för den en gång i tiden, men inte nu längre. Nu gäller det för oss att se över avtalet och bringa ordning. Vi vill naturligtvis räta ut frågetecknen med fastighetsägaren vid Duss, säger Thomas Hydén, som ringde upp Gunvor Hedström och Karl-Olof Stengård på fredagseftermiddagen.
-Vi vet just inte vad vi ska tro. Till exempel har vi inte fått svar på om vi eller Vägverket är ägare. Inte heller är det klarlagt om både vi och Vägverket har betalat skatt för marken. Hade det inte varit så att Geab skulle sätta upp en transformator däruppe vid grustaget, då hade vi aldrig upptäckt vad som hänt. Det var då som uppgifterna om taxeringen kom fram där Vägverket sedan 2002, med 2006 som uppgiftsår, står som taxerad ägare till vår täktmark med notering att brytningsstart om två år och med fem års brytningstid. Det är ju helt galet. Inte i min vildaste fantasi kunde jag tro att vi skulle råka ut för något som detta, säger Gunvor Hedström och Karl-Olof Stengård.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!