Kaos är tradition i Åkes verkstad

I går morse började telefonerna gå varma hos Åkes Bilvård i Visby.-Ja, det var kaos. Jätteroligt! säger Åke Andersson.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2007-11-13 04:00
Det är lite som en tradition.
Att svenska folket varje år står som slaget av det faktum att det blir halt och kommer snö.
"Va? I år igen?".
Troligen är det en släng av förträngning av jobbiga konsekvenser där framför allt plånboken drabbas som är orsaken till denna minnesförlust. Man vill inte tänka på att dubbarna är obefintliga och att man måste ut med tusenlappar på något så tråkigt som däck.

Skifte på en kvart
Hos Åkes Bilvård är man van vid fenomenet och har i god tid kallat in extrapersonal när det siades om snö och minusgrader i väderprognoserna.
-I år har många varit förutseende och förberett sina däckbyten i god tid. Men efter helgen nu verkade många ha upptäckt att däcken inte blivit bättre under sommaren, säger Åke Andersson.
En kvart tar det i snitt att skifta däck på en bil och de hinner med cirka 30 bilar på en dag. Men då har de också extra öppet för att hinna med så många som möjligt. De som ringer nu får ändå stå ut med att vänta en vecka innan det finns en ledig tid.
De allmänna rekommendationerna är att om vägen är isig är det säkrare att använda dubbdäck än dubbfria. De dubbfria vinterdäcken anpassade för nordiska förhållanden fungerar på vinterväglag men inte på is.

Plusgrader i veckan
På senare tid har det diskuterats om dubbdäckens åverkan på vägbeläggningarna. Det är ett miljöproblem framförallt i tätorter där däcket nöter vägbanan och därmed frigörs partiklar som är hälsofarliga att andas in.
För tisdagen spår SMHI snöblandat regn och en temperatur kring noll grader. Resten av veckan kommer temperaturen att ligga mellan 0 och 3 plusgrader, dock ingen nederbörd enligt prognoserna i går.
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober - 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är, eller befaras bli, vinterväglag.
Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och märkta med ett M och ett S (Mud and Snow).
Däck ska förvaras svalt, torrt och mörkt.
Källa: Vägverket

Om vägen är isig är det säkrare att använda dubbdäck än dubbfria. De dubbfria vinterdäcken anpassade för nordiska förhållanden fungerar på vinterväglag utom på is.
De dubbade däcken är ett miljöproblem framförallt i tätorter. När däcket nöter vägbanan frigörs partiklar som är hälsofarliga att andas in.
Ett vinterdäck håller ungefär tre till fyra säsonger. Fråga en däckverkstad om du vill veta i vilket skick däcken är. Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 millimeter på det mest slitna stället.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!