Kaos hos taxi
Gråtande, arga patienter på Visby lasarett fick i går eftermiddag vänta i flera timmarpå färdtjänstbussarna. Det var kaos hos Gute Taxi som för tredje dagen i rad sedan man tog över färdtjänsten hade stora problem med sitt datasystem.
beställda resor bara försvann.
Under tiden fylldes lasaretts-entrén av väntande resenärer. Flera som skulle hämtas klockan 14 kom inte iväg förrän vid 17-tiden.
Det är för djävligt. Så här ska det inte få vara! Det här ska kommunen få betala för. Hela entrén har varit full av patienter som har väntat. Jag har ringt taxi flera gånger och alla skyller på alla, sa patienten Gunilla Söderquist.
Det är väldigt tråkigt detta. En dag eller två kan kanske de drabbade stå ut med. Men nu är det alltså tredje dagen i rad. Jag vet att man har jobbat dag och natt för att få ordning på datasystemet, säger Göran Lohrén, som är kommunens ansvarige för färdtjänst- och sjukresorna.
När man beställer en resa så sker det hos kommunens beställningscentral, som finns hos SOS Alarm. Beställningarna ska sedan via datanätet komma till taxiföretagets data. Men någonstans på vägen tycks det gå snett.
Vårt system, som är detsamma som när Taxi Gotland körde och det fungerar. Men ihop med Gute Taxis så funkar det inte. Det är lite synd om dom. Jag vet att de hade förberett det väl och i förra veckan, innan de tog över, så fungerade det, säger Göran Lohrén.
<span class=MR>Gråt och ilska</span>
Men detta var inte det som alla de väntande patienterna på Visby lasarett tänkte på medan timmarna gick i väntan på färdtjänstbussen som aldrig tycktes komma. Det var både gråt och ilska. En kvinna som väntade gjorde det tillsammans med sin cancersjuke man. De hade kommit in vid tiotiden från Sudergården i Burgsvik. Ambulans nekades. Mannen ansågs inte tillräckligt sjuk. Så det fick bli vanlig sjuk-resa. Under timmarnas väntan fick han lägga sig i ett vilrum, medan hans fru gråtande svor uttryckligt över kommunen. "Fy faan!"
Pensionären Lars Nordström från Hemse var också ledsen. I förrgår hade han varit inne för en starroperation. Han skulle få åka hem vid 16-tiden, men klockan hann bli halvåtta på kvällen innan han var hemma.
I går när han var på efterkontroll på lasarettet fick han åter sitta där och vänta. Nu tillsammans med flera andra.
<span class=MR>I behov av vila</span>
Väntade på återfärd till Hemse gjorde också en förståndshandikappad man som varit på kontroll efter en operation. han var där tillsammans med två vårdare från den gruppbostad som han bor i.
Han har fått sitta här sedan klockan ett och nu är klockan halvfem. Han är annars van vid att få ligga och vila, sa vårdaren Eva Magnusson.
Jag tycker synd om dem som ska härifrån och inte kommer iväg. Det är för djävligt. Det här ska kommunen få betala för, sa patienten Gunilla Söderquist, som tröttnade och ringde efter taxi från Taxi Gotland i stället. Hon tänkte sedan skicka räkningen till Gute taxi. Men till slut kom färdtjänstbussen från Gute taxi.
<span class=MR>Jobbade febrilt</span>
När GA knackade på hos Gute Taxis central så jobbades det febrilt för att få ordning på beställningarna, sedan datasystemet gått ner under eftermiddagen. Samtidigt gick telefonerna varma från olika håll med klagomål över att ingen färdtjänsttaxi kom.
Allt hade fungerat som det skulle fram till lunch.
Det är när körningarna läggs samman som det blir galet. Som exempel kan jag säga att vi hade bokat in sex stycken resande som skulle från Visby till Hemse klockan 15. Och så bokades de ihop med en annan körning klockan 15. Då försvann alltihop!
Det är inte bra det här, suckar Ulf Thurgren på Gute Taxi, innan han tar emot nästa ilskna samtal. Han har tidigare jobbat på Taxi Gotland. Man hade samma problem i början med sitt datasystem när man tog över färdtjänstentreprenaden för fem år sedan, säger Ulf Thurgren.
Ja, vi trodde att det var i gång nu. Detta är ju tredje dagen. Det är inte bra det här. Jag hade inte trott att det skulle bli så här. Resorna bara försvinner. De finns helt enkelt inte.
Under tiden blir hela lasarettsentrén full med väntande. Trots att det stod lediga bilar på Öster, suckar chefen för kommunens kollektivtrafik, Per-Arne Jonsson, som också är ansvarig för planeringen av kommunens färdtjänst- och sjukresor.
Samtidigt med kaoset så krigar Taxi Gotland om färdjtänsten som man blev av med efter att ha haft hand om den de senaste fem åren. Man överklagade till länsrätten kommunens beslut om att låta Gute Taxi få entreprenaden, en stor affär, som för Gute Taxi nu omfattar 80 procent av deras verksamhet.
Men länsrätten avslog överklagandet. Nu har, som GA berättade i gårdagens tidning, Taxi Gotland gått vidare till kammarrätten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!