Kapten Sollerman valde att inte gå från Nynäshamn

Lars Sollerman, Mönsterås, var befälhavare på Gotlandslinjens färja Nord Gotlandia natten då Estonia förliste.

Gotland2004-09-28 04:00
-Jag hade inte kommit ihåg att det var nu det var tio år sen, om jag inte hört det i radion i morse, sade han på måndagen. Man förskjuter sånt.
Nord Gotlandia låg kvar i Nynäshamn då. Hon gick inte vid ordinarie avgångstid utan först fram vid femtiden på onsdagsmorgonen.
Lars Sollerman påpekade nu som då att det inte var stormen som gjorde att färjan låg kvar i hamn utan de rådande vindarna som hade gjort det omöjligt att gå in i Visby hamn.
-Nej, vädret var inte extremt annars, säger Lars Sollerman. Fram på morgonen kunde vi gå, men det var inte roligt att gå till sjöss då, vi hade ju hört vad som hänt.
Passagerarna låg och sov och väcktes inte för att få beskedet att Estonia gått under. De fick fortsätta att sova ombord medan Nord Gotlandia gick mot Visby.
I en tidningsartikel dagen efter färjekatastrofen nämndes att Lars Sollerman var mycket grubblade över hur förlisningen kunde ske eftersom Estonia var en rejäl båt.
-Det har diskuterats mycket under de här tio åren, säger han. Något riktigt svar om vad som exakt hände har inte kommit.
Lars Sollerman tycker att genom alla diskussioner som blev så förbättrades i alla fall den allmänna sjösäkerheten, bland annat på bildäck.
Numera är Lars Sollerman, 63 år och pensionär sedan 2,5 år tillbaka.
-Jag slutade när de nya båtarna kom, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om