Kaptenen får skulden
Kapten Bengt Wiman, som vintern 2007 hyllades som hjälte när kryssningsfartyget Explorer gick till botten i Antarktis, pekas nu ut som ansvarig för haveriet. Samtidigt konstateras att han sannolikt räddade livet på sina passagerare.
- Bengt Wiman gjorde allt rätt och agerade precis i enlighet med skolboken. Han och hans besättning gjorde ett fantastiskt jobb.
Så sa kapten Kenth Grankvist på det kanadensiska ägar-rederiet GAP Shipping, till GA dagen efter haveriet. Flera instämde i hyllningskören och Bengt Wiman utmålades som hjälte. Nu, snart 1,5 år efteråt, ger en haveriutredning honom skulden för att Explorer sjönk.
Fel beslut
Utredningen har genomförts av det liberiska sjöfartsregistret, med säte i New York, och utredaren Robert Ford slår fast:
- Den främsta anledningen till att Explorer sjönk var befälhavarens beslut att, baserat på sin erfarenhet och den information han just då hade tillgång till, ge sig in i området.
Bengt Wiman är en erfaren befälhavare, men det var hans första resa som skeppare i just Antarktis. Enligt rapporten borde han ha ändrat kurs och styrt ut på öppet vatten, i stället för att köra in i isfältet.
Hård is
Befälhavaren beskrev isen som förhållandevis tunn "förstaårs-is". I utredningen anges dock att en passagerare beskrev det som "en vägg av is" och att flera vittnen strax före nödlarmet såg röd färg från skrovet skrapas av på isen, vilket innebär att den is fartyget tog sig igenom var mycket hård. Det styrks av en isbrytare som efter haveriet undersökte förhållandena på plats.
Enligt rapporten höll Explorer i förhållande till farvattnen och det rådande mörkret för hög hastighet, runt fem knop. Rapporten kritiserar också att inspelningen av kommunikationen på bryggan blev kvar på fartyget, trots att rederiet påminde befälhavaren om att ta med den vid evakueringen.
Bengt Wiman och besättningen får också beröm:
- Befälhavarens beslut att evakuera fartyget och maskinarbetarnas ansträngningar för att återupprätta strömförsörjningen så att passagerarna säkert kunde undsättas i livbåtar, räddade med all sannolikhet liv.
Tidigt på morgonen, efter fyra timmar i minusgrader i livbåtarna, hämtades de evakuerade av kryssningsfartyget Nordnorge. Alla de 100 turisterna och 54 besättningsmännen överlevde och klarade sig utan svåra skador.
Explorer fick efter hand svår slagsida och sjönk under eftermiddagen. Enligt rapporten bidrog det faktum att besättningen glömde att stänga en vattentät dörr till förlisningen.
GA försökte under måndagen nå Bengt Wiman, dock utan framgång.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!