Efter nästan två månaders uppehåll med omfattande reparationer av butiksbussen är den alltså igång igen.
- Det känns väldigt skönt, säger Peder Hansson som tänkt mycket på sina drygt etthundra kunder runt om på Gotland under uppehållet.
Väjde för rådjur
Han väjde för två rådjur och hamnade i diket. Själv klarade han sig utan skador, men bussen hamnade i diket.
- Eftersom jag väjde räknas det inte som viltolycka. Det kostade mig åtta och ett halv tusen kronor i självrisk, något jag hade sluppit om jag istället kört på djuren, berättar han.
Nu är allt som vanligt igen och Peder Hansson är lika glad som sina kunder.
- Det är klart att jag har saknat butiksbussen, särskilt inför julen. Det är ju så bra att få varorna ända fram till dörren, tycker Iris Ringqvist.
När bussen var på verkstad fick hon hjälp att handla av sin son och sonhustru.
- Men de jobbar ju på dagarna. Och man vill ju klara sig själv, säger hon.
Hon har även brorsbarn i närheten och barnbarn som gärna ger henne ett handtag.
- Jag har städhjälp var tredje vecka, det är det enda. Tidigare körde jag bil, men det gör jag inte längre, berättar Iris Ringqvist och parkerar rollatorn nedanför trappan till butiksbussen.
Peder Hansson hjälper henne upp.
- Vi gör väl som vanligt, säger han och tar hand om inköpslistan som hon skrivit.
Så går han runt i bussen och plockar ihop de varor som Iris Ringqvist skrivit på lappen.
- Vilken ost vill du ha? undrar han.
Stark smak
Iris Ringqvist väljer en med stark smak "från prins Daniels Ockelbo", och kommer på att hon ska ha lite godis också.
- Tidigare tog jag plustrafiken in till stan och handlade. Men så var det en granne som berättade att butiksbussen kom hem till honom och att det var så behändigt. Jag gick dit och handlade men när grannen flyttade för tre-fyra år sedan bestämde jag med Peder att han skulle köra hem till mig istället. Jag handlar ganska mycket åt gången så det räcker att han kommer var fjortonde dag, berättar Iris Ringqvist.
Höll på med ved
Medan Peder Hansson plockar ihop hennes varor stiger nästa kund in i butiken. Det är Per Björkegren som bor granne med Iris Ringqvist.
- Jag handlar i bussen ibland, som komplement. Nu höll jag på med veden när jag fick se att bussen stod här så då tänkte jag att jag skulle passa på, säger han och öppnar mejerikylen.
Peder Hansson startade butiksbussen i mars 2007. Han ville fylla en del av det tomrum som skapades när butiker på landet lades ned. Erbjuda service för människor som kanske saknar körkort eller bil och har svårt att ta sig till en livsmedelsaffär. Eller som bara tycker att det är praktiskt att få maten körd ända hem.
Ett bidrag till en levande landsbygd
Över förväntan
Han tänkte pröva ett år, men det gick över förväntan. Kunderna strömmade till och att ha ett arbete där man alltid är efterlängtad och välkommen och som man själv dessutom tycker är roligt är inte alla förunnat. Så Peder Hansson fortsatte och kan snart fira femårsjubileum.
Tisdag, onsdag och torsdag varje vecka kör han olika rutter på ön. Inte enbart på landsbygden utan även i till exempel Visby och Hemse.
- Det är kunderna som bestämmer sortimentet. Och vill man beställa något särskilt så fixar jag det om de ringer dagen innan.
Ekonomin går runt och Peder Hansson kan leva på sin företagsidé. Hur mycket dyrare är det att handla hos dig jämfört med i en vanlig butik?
- Vissa varor kostar inte mer, andra blir lite dyrare. Det beror på de olika inköpskanaler jag har. Jag köper en del från grossister och en del direkt från odlare men jag kan ju inte köpa en hel pall med oxfilé till exempel.
Och kunderna betalar gärna extra för den service det innebär att få butiken ända fram till dörren. Men kanske är den sociala delen ännu mera värd.
- Tack ska du ha för i dag. Och se upp för rådjuren, säger Iris Ringqvist och ger Peder Hansson en kram innan hon tar sina två matkassar och går de få stegen fram till dörren till sitt rödmålade hus.