Och vd Jan-Erik Rosengren lugnade aktieägarna med att bolaget sannolikt är enda rederi som lagt in anbud om fortsatt grafik.
-Vi har i alla fall den känslan, sa han.
Stämman blev ovanligt lugn - och kort. Förhandlingarna tog bara dryga halvtimmen, nästan rekord. Nästan rekord var det också i antalet anmälningar. 735 aktieägare hade anmält sig, men "bara" 635 kom.
Ingen Ek
Att stämman blev lugn berodde mycket på att de annars två främsta kritikerna inte hördes. Aktiespararnas Gunnar Ek, som normalt brukar rannsaka rederiledningen ordentligt, hade ersatts av Leo Gillholm som endast kom med en "snäll" fråga om finanserna.
Inte heller den ofta så kritiske smålänningen Mats Johansson, en av storägarna, hade onda ord att säga.
- Jag är mer belåten än på länge, sa han bara.
Och han hade sin skäl. En bra vinst på 271 miljoner, bra aktiekurs, höjd aktieutdelning från 2.40 till 2.75 per aktie och storsatsningar på den så lönsamma tankmarknaden - allt lät bara positivt. Rederiet har ju fått två nya tankbåtar bara i år, fler är på gång och i fjol blev man också delägare i ett par tankbåtar.
Hyfsad lön
Inte heller sa någon ett knyst om att styrelsen höjde sina arvoden rejält. Vice ordförande från 150 000 till 200 000 om året, övriga i styrelsen från 100 000 till 150 000 kronor.
Ordföranden Jan-Eric Nilsson har inget arvode, däremot en hyfsad lön - 1,5 miljoner kronor!
Den vunna tvisten med Rikstrafiken togs förstås upp, och Jan-Erik Rosengren beklagade att Destinationens vd Sten-Crister Forsberg utsatts för "omild behandling". Jan-Eric Nilsson gladde sig över att Sten-Crister också var tillbaka i NS-kören som i vanlig ordning inledde stämman med "Sätt maskinen igång, herr kapten!"
Klubbslag
Redan efter en dryg halvtimmes förhandlingar kunde stämmans ordförande Björn Wolrath slå klubban i bordet.
Så snabbt hade inte köket räknat med, så klassiske gitarristen Christer Dahlström fick underhålla en stund innan fläskkotletterna med kantarellsås stod framdukade.