Klagomålen är väldigt få
-Min uppfattning är att det överlag är god kvalitet på äldreomsorgen på Gotland.Det säger Karin Gens, socialkonsulent vid länsstyrelsen på Gotland med ansvar för äldre- och handikappfrågor.-Den problematik man har i storstadsområdena finns inte här, menar hon.
På Gotland är det fortfarande nära mellan människor, man känner varandra, anonymiteten har inte brett ut sig som i storstäderna.
-Alla ser och alla vet. Det finns en social kontroll som jag tror kan vara av godo, säger Karin Gens.
Mona Klingvall, äldreskyddsombud på Gotland, ger uttryck för samma uppfattning. Hon ser det bland annat i hemtjänsten och menar att det avspeglar sig i vården på ett positivt sätt.
Det personliga engagemanget är väldigt stort, tycker hon.
-Personalen kämpar verkligen för sina brukare, säger hon. Det är inte ovanligt att man ger litet mer än vad som står på pappret, och det tror jag kan hänga samman med den här närheten i samhället.
-Vårdtagaren är kanske en före detta granne, eller någon man kände som liten. Det är klart att sådant påverkar, säger Mona Klingvall.
Men även om man bara ser till det strikt formella så har vi en generös hemtjänst på Gotland, tycker hon.
-Besparingskraven har inte nått lika långt här som i många kommuner på fastlandet. Jag tycker man är generös med att bevilja insatser, säger hon.
Både Mona Klingvall och Karin Gens är ganska nya på sina tjänster på länsstyrelsen. Och nya på Gotland. Men de har lång erfarenhet av äldrevård.
Mona Klingvall är visserligen född och uppvuxen här men har jobbat cirka 20 år på fastlandet innan hon i början av sommaren fick tjänsten som äldreskyddsombud och återvände till Gotland. Karin Gens tillträdde sin tjänst som socialkonsulent vid årsskiftet. Hon kom då närmast från en liknande tjänst i Gävle.
Det är länsstyrelsen som har tillsynsansvaret över äldrevården. Såväl den kommunala som den privata. För ett par år sedan beslutade regeringen att förstärka tillsynen och länsstyrelserna fick medel för att kunna inrätta äldreskyddsombud.
Bakgrunden var bland annat de fall av vanvård som uppdagats, på både privata och kommunala särskilda boenden.
<span class='mr'>Särskilda boenden</span>
På Gotland är det alltså Karin Gens och Mona Klingvall som numera sköter den här tillsynen. Mona jobbar just nu med en ganska omfattande tillsyn av hemtjänsten. Karin sitter med en lista över öns särskilda boenden framför sig när vi träffas och skissar på vilka som ska besökas i år.
-Ställen som inte haft tillsyn på länge kommer först. Och de som fått kritik och som vi därför ska återkomma till. Det nya äldreboendet i kvarteret Pjäsen i Visby som fick kritik för ett antal brister i somras ska till exempel återbesökas nu i november, säger hon.
Besöket på Pjäsen i somras var föranlett av anmälan från bland annat anhöriga. Men det är ovanligt.
-Ja, vi får väldigt få ärenden där folk klagar på äldreomsorgen, säger Karin Gens. Här på Gotland har vi kanske en handfull individärenden per år. Och det ser ungefär likadant ut i övriga landet. Klagomålen på äldreomsorgen är väldigt få.
Men brister förekommer.
-Ja, vi hittar i stort sett alltid några brister vid våra kontroller, säger Karin Gens. Är det brister av allvarlig art riktar vi kritik mot verksamheten i vår rapport. Vi kan även rikta "allvarlig kritik" om det är riktigt illa. Och i sådana fall begär vi en rapport om hur man tänker åtgärda det vi kritiserat.
<span class='mr'>Dokumentationen</span>
Som en sista åtgärd har länsstyrelsen möjlighet att stänga ett äldreboende.
-Så långt vet jag aldrig att det gått här. Jag har heller aldrig hört talas om något fall av vanvård på Gotland. Min uppfattning är att det över lag är en god kvalitet på äldreomsorgen på Gotland, säger Karin Gens.
Den vanligaste bristen och det som länsstyrelsen oftast klagar på är dokumentationen.
-Den sociala dokumentationen brister alltid, säger Karin Gens och Mona Klingvall. Det är alltid problem, över hela landet. Personalen har svårt att se vad de ska dokumentera och de tycker att de inte har tid.
Men dokumentationen är viktig, menar de båda tjänstemännen.
-Det är viktigt för den enskildes rättssäkerhet och det är viktigt för att kunna utveckla verksamheten, säger de.
<span class='mr'>Kvalitetssystem</span>
Andra områden där det ofta brister gäller rutiner och kvalitetssystem.
-Det är viktigt att ha säkra rutiner för allt arbete så att all personal vet vad som ska göras och hur det ska göras. Idag finns alltför mycket i var och ens huvud. Det är inte bra, säger Mona Klingvall.
Hon nämner också att inom hemtjänsten är bristen på personalkontinuitet ett problem.
-Det är litet för mycket rulle på folk där, säger hon.
Personalens utbildning är en av de saker som kontrolleras vid tillsynerna.
-Det är alltid en del som saknar utbildning, men på Gotland är situationen ändå ganska bra. Av cirka 1500 anställda är det 375 som saknar utbildning. Målsättningen är att alla ska ha minst undersköterskeutbildning och ett utbildningsprogram är på gång inom kommunen för att höja kompetensen, säger Karin Gens och Mona Klingvall.
-Är det bara den materiella standarden som kontrolleras? Är det ingen som tittar på den sociala biten och den psykosociala? Vem mäter ensamhet och tappad livslust?
-När vi mäter kvalitet ser vi både till den materiella standarden, till omvårdnaden och till sociala aktiviteter. Vi tittar på att förutsättningarna finns, att det finns möjlighet att vara delaktig i en social verksamhet. Och vi frågar de gamla hur de upplever att de blir bemötta, om de får vara med och bestämma om sin egen vardag och så vidare.
-Men medicinska bedömningar tittar vi inte alls på, det är Socialstyrelsens kontrollområde. Säkert är det många gamla som mår dåligt på grund av ensamhet, men att råda bot på det, riktigt så långt sträcker sig inte samhällets åtagande. Möjligheten till social kontakt och delaktighet ska finnas, men i vilken mån den enskilde använder sig av den kan inte vi bestämma.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!