De enskilda vägarnas underhåll har varit en trätofråga mellan de politiska blocken på Gotland i decennier.
Och så lär det fortsätta.
Björn Larsson är upprörd över beslutet som den rödgröna majoriteten drev igenom i tekniska nämnden i torsdags.
Han menar att det slår direkt mot landsbygden och försvårar för dem som bor där.
LRF på Gotland ser också allvarligt på beslutet.
- Det kommer att ta kål på landsbygden, säger öns LRF-ordförande Anna Törnfelt.
Skärpta krav
Beslutet innebär att kraven skärps för dem som vill ha sina enskilda vägar snöröjda av regionen. Vägen måste hålla en viss bredd samt vara röjd från grenar och annat ytterligare en bit ut.
Är det inte rimligt att ställa vissa krav på dem som ska få de här tjänsterna?
- Jo, visst ska man ställa krav. Och det är klart att vägen måste vara framkomlig. Men så har det alltid varit, de kraven har funnits hela tiden. Det man nu gjort är att skärpa kraven så att många hamnar utanför, svarar Björn Larsson.
Att det är så medgav också Tommy Gardell vid presskonferensen efter nämndens sammanträde.
- Vi är medvetna om att många inte uppfyller kraven, sa han då till GT.
Björn Larsson tycker att Gotland ska hålla fast vid den modell man haft och som är tämligen unik i riket.
- Här är det kommunen som sköter vägarna. Och det är unikt. På fastlandet är det som regel vägföreningar som sköter de enskilda vägarna, men här har vi i princip inga sådana föreningar, säger han.
Oroar sig för äldre
Att i dagsläget dra in eller försvåra för enskilda väghållare att få kommunalt underhåll menar han kan bli rent förödande.
- Tänk på de äldre som bor längs en enskild väg. De kanske är beroende av hemtjänst och saknar någon som kan snöröja. Hur ska det gå för dem? undrar han.
Anna Törnfelt nämner mjölkbilar, foderbilar och alla andra transporter som måste kunna ta sig fram till gårdarna.
- Det kommer att bli tufft för många, säger hon.
Björn Larsson oroar sig också för att "systemskiftet" ska leda till att privata vägar stängs av. Gotland kommer att bli ett mera stängt landskap, befarar han.
- Och det är inte lyckligt vare sig för den fasta befolkningen eller besökare, säger han.
Varför kan inte vägföreningar ta över precis som på fastlandet?
- Att bilda enskilda vägföreningar tar tid. Det är en stor process som tar flera år. Därför menar jag att det var fel att gå så fort fram. Tommy Gardell lovade också vid det offentliga möte som hölls i Atlingbo i våras att han inte skulle röra väghållningen under 2011. Nu kom ett sådant beslut ändå, det tycker jag är dåligt, dundrar Björn Larsson.