Kommunen betalar 250 miljoner kronor på sju år till Attendo Care AB

En kvarts miljard kronor.
Så mycket betalar kommunen för att det privata vårdbolaget Attendo Care AB i sju år ska stå för omsorgen på det nya äldreboendet på A7-området.
Det handlar om en omsorgs-upphandling i jätteformat ­ ändå informerades inte politikerna om de vårdskandalder som företaget har bakom sig. Tjänstemännen ansåg inte att Attendos bakgrund har någon betydelse för framtiden.

Gotland2002-11-15 04:00
GA kunde i går berätta att företaget Attendo Care AB, som har fått förtroendet att sköta äldreomsorgen i det planerade äldreboendet Pjäsen på A7-området i Visby, är ett företag med en omtalad och skandalomsusad historia.
Om detta visste förvaltningschefen Göran Lindbom ingenting och om detta informerades inte heller politikerna i social- och omsorgsnämnden innan de beslutade sig för att anta anbudet från Attendo.
Erik Lahne som är projektledare för upphandlingen av driften på Pjäsen, hade hört talas om saken men han ville inte fördjupa sig i detta. I stället hämtade man in referenser från andra kommuner som köper företagets tjänster.
<span class=MR>Blindbockar? </span>
Kommunstyrelsens ordförande Jan Lundgren (s) och kommunalrådet Brittis Bentzler (v) är förvånade över att man inte brydde sig om att ta reda på mer om Partenas/ Attendos bakgrund. Jan Lundgren vill inte tro att förvaltningschefen var helt okunnig om saken:
­ Naturligtvis måste vi ha koll på företaget. Vi kan inte gå in som blindbockar i ett avtal, säger Jan Lundgren.
<span class=MR>I händerna på tjänstemännen</span>
Brittis Bentzler är starkt kritisk till att de politiker som fattade beslut om upphandlingen inte informerades om att företaget har varit i blåsväder:
­ Det som är så vansinnigt med upphandlingssystemet är att politikerna inte kan gå ut och hämta in egen information om anbudsgivarna. Politikerna är helt hänvisade till tjänstemännens underlag ­ därför blir det så oerhört viktigt att det ges en bred och helt korrekt bild, säger Brittis Bentzler.
<span class=MR>Kritiken en varningssignal </span>
Brittis Bentzler betraktar inte Attendo Care som något "skandalbolag", men hon ser kritiken mot företaget som en tydlig varningssignal.
­ Det har inträffat saker och som kund vill jag naturligtvis få besked om vilka åtgärder som företaget har vidtagit sedan dess.
- Ger inte politikernas dåliga kunskaper om företaget ett underbetyg till kommunen som kund?
­ Beställarkompetens är ett viktigt nyckelord. Om förvaltningen inte kände till det som har hänt så har den inte den beställarkompetens som jag tycker att man ska ha, säger Brittis Bentzler.
<span class=MR>"Inte dömt för evigt"</span>
Jan Lundgren menar att Attendos bakgrund inte ska vara avgörande för om företaget ska anlitas av kommunen eller ej:
­ Det kan inte vara dömt för evigt. Vi måste utgå från vad det har att erbjuda i dag, säger han.
Och upphandlaren Erik Lahne tror som Jan Lundgren. Det viktiga är vad Attendo lägger fram i sitt anbud till Gotlands kommun. Han tror till och med att det kan finnas en fördel i att anlita ett företag som har utsatts för så hård kritik.
­ Av ett misslyckande kan man lära sig mycket. Bolaget verkar ha rett ut sina problem och ha en bra organisation och bra rutiner för att misstag ska kunna undvikas, säger Erik Lahne.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om