Kommunen medger fel

I ett yttrande till Riksdagens ombudsmän, JO, medger kommunen att man handlat fel.

Gotland2008-02-04 10:34

I ett ärende lämnade socialtjänsten i Gotlands kommun ett avslagsbesked via telefon till vårdnadshavaren.Hon fick inte något skriftligt besked och inte heller någon uppgift om hur hon skulle överklaga. Vidare anger kvinnan att handlingarna inte har lämnats ut inom rimlig tid. Ärendet rörde hennes son och hon anmälde handhavandet till JO.

I ett yttrande skriver kommunen att man handlat fel och felet berodde bland annat på att den vikarie som fattade beslutet inte hade fått tillräcklig introduktion för att klara arbetsuppgiften. Att man inte följt praxis med introduktion av nyaställda säger man beror på att man inte alltid gör det då det gäller sommarvikarier.

Från social- och omsorgsförvaltningens sida skriver man i sitt yttrande att ”arbetsledningen måste försäkra sig om att även sommarvikarier har kännedom om handläggningsrutinerna. Sommarvikarier skall också tillförsäkras det stöd i arbetet med handläggning av ärenden som krävs med hänsyn tagen till deras erfarenhet”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om