Kommunen tjänar en slant på att de nya färjorna blir försenade

Kommunen sparar pengar på de nya snabbfärjornas försening.
Enligt det gamla konceptet skulle man vara klar med hamnarbetena i september då det var sagt att den första färjan skulle levereras. Nu kommer den först vid årsskiftet vilket innebär att bygget inte behöver inkräkta på byggnadsarbetarnas semestertid.
­ Hur stor besparingen blir är svårt att säga men det handlar om några hundra tusen när det gäller den första entreprenaden, säger Raymond Zielinski, Visby Arkitektgrupp, som har hand om anbuden.

Gotland2002-05-08 04:00
Kommunen har gått ut och begärt in anbud när det gäller ombyggnaden av hamnen. Enligt det tidigare beskedet skulle den första snabbfärjan levereras redan i september vilket innebar att byggtiden forcerades ordentligt. Det skulle innebära att byggnadsarbetarna skulle få arbeta under den tid då de egentligen skulle ha semester för att hinna med. Naturligtvis skulle forceringen medföra en ökning av byggkostnaden.

<span class=MR>Kan bygga i lugnare takt</span>
Under måndagen kom beskedet att den första färjan inte levereras förrän vid årsskiftet vilket innebär att kommunen sparar hundatusentals kronor och bygget kan fortskrida i en lugnare takt.
Raymond Zielinski berättar att det nya är att bygget ska vara färdigt den 1 december. Han berättar också att man just nu håller på med den första entreprenaden av sammanlagt tre.
Etapp 1 omfattar utbyggnad av kajen till färjeläge fem och sex och även fenderlinjen­där båtarna stöter emot.
­ Det är en entreprenad som har mer med vatten att göra, säger Raymond Zielinski.

<span class=MR>Trailerramper</span>
Etapp 2 omfattar trailerramper. På den ena av de färjor som finns i dag kan man köra ombord på sidan av fartyget, så kommer man även att kunna göra på de nya fartygen. Anbuden på entreprenad 2 ska vara inne i slutet på nästa vecka.
Etapp 3 omfattar passagerarbron till fartygen. De nya fartygen är två meter högre vilket innebär att man måste höja bron och handikappanpassa den. Raymond Zielinski berättar att det ska bli en rullramp så att passagerarna kan stå och åka ombord. Denna rullramp levereras från fastlandet och med den gamla korta byggtiden var det osäkert om den skulle hinna levereras.

<span class=MR>God marginal</span>
Handlingarna till etapp 3 är precis klara. Zielinski påpekar att även de två sista etapperna blir billigare med den längre byggtiden.
Bygget ska alltså vara klart den första december vilket innebär att man har december månad som marginal om något oförutsett skulle inträffa under byggtiden.
­ Vi är glada att det har blivit mer gynnsamt, säger Raymond Zielinski.

<span class=MR>Pirutbyggnad</span>
Han påpekar dock att vissa av grundläggningsarbetena kommer att ske även under sommaren. När det gäller pirutbyggnaden hyr byggfirman in specialutrustning och har man påbörjat arbetet så vill man av hyrkostnadsskäl göra det klart så fort som möjligt.
Det är dock sagt att det inte får förekomma arbete under obekväm arbetstid­det blir inget onödigt skrammel i hamnen under nätterna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om