Kommunen utnyttjar sin vetorätt och säger nej till blackrace i Visby

Polismyndigheten på Gotland är positiv till att legal blackrace anordnas på Lundbygatan i östra Visby. Men kommunen säger med vetorätt nej till arrangemanget.
Därmed blir det inget av med den planerade premiären för blackrace på Gotland. Efter ett möte mellan myndigheterna och företrädare för blackrace var nästa lördag preliminärt startdatum.

Gotland2003-10-14 04:00
Lundbygatan ingår i det kommunala gatu- och vägnätet på ön som tekniska förvaltningens gatu- och markavdelning har ansvar för. Avdelningen ansvarar också för exempelvis trafik- och trafiksäkerhetsfrågor.
­ Lundbygatan är en allmän väg som är byggd för 70 kilometer i timmen medan blackrace är körning med fri fart. Det är helt omöjligt för kommunen att upplåta platsen för ett sådant ändamål, säger trafikingenjör Lennart Klintbom vid tekniska förvaltningen.
Föreningen Streetracing Gotland, SRG har arbetat för ett legalt alternativ till streetracing, illegal kappkörning på allmän väg. Blackrace, utan vinnarindikation, är en modell som förekommer på fastlandet och där deltagarna kör på allmän väg som vid tillfället upplåts för ändamålet.
­ Vi i föreningen vill inte vara olagliga. Blackrace är ingen tävling och inte till för tävlingsbilar. Blackrace är öppna för alla och körs med personbilar som är besiktigade och godkända av Svensk bilprovning. Man kör visserligen två och två, men bara på tid mot sig själv, förklarar Karl-Evert Larsson, sekreterare i styrelsen för SRG.
Efter ett septembermöte i positiv anda med företrädare för polis, kommun, Vägverket och blackrace har FRG fortsatt planeringen för blackrace på Gotland.
<span class=MR>Positiv polis</span>
Från polisens perspektiv finns det fördelar med legalt arrangerad blackrace som sker på en bestämd plats, vid vissa tillfällen och under en viss tid.
­ Om det kan få bort buskörningarna på gatorna och motverka vansinneskörningarna på Brorakan så är blackrace på Lundbygatan ett bra alternativ, säger Christian von Corswant vid visbypolisen.
Polisens positiva syn på blackrace delas inte av gatu- och markavdelningen vid tekniska förvaltningen, den kommunala myndighet som har ansvar för det gatu- och vägnätet med bland annat cirka 15 mil kommunala gator i Visby och drygt 10 mil gator i öns övriga tätorter , samt cirka 80 mil enskilda vägar. Avdelningen ansvarar också för bland annat och trafik- och trafiksäkerhetsfrågor.
­ Frågan är komplicerad, men att upplåta en allmän väg för legaliserad fortkörning är inte möjligt. Kommunen, med ansvar för Lundbygatan, har veto i detta ärende och säger nej till att upplåta platsen för detta ändamål, konstaterar trafikingenjör Lennart Klintbom vid gatu- och markavdelningen vid tekniska förvaltningen.
<span class=MR>Länsstyrelsens ansvar</span>
Han påpekar att om det gäller tävling på väg så är sådana reglerade trafikförfattningen och då är det länsstyrelsen som har ansvaret. Samtidigt noterar han att företrädarna för blackrace säger att dessa körningar inte är tävling.
­ Man har ansökt hos polisen om tillstånd för allmän sammankomst på Lundbygatan. Men man måste höra med ägaren, i detta fall kommunen och tekniska förvaltningen. Och ur kommunal synvinkel gäller då för blackrace samma regler som exempelvis gäller för gatuservering.
Kommunens trafikingenjör framhåller att Lundbygatan, som är en allmän väg med många gatljus och med genomfartstrafik, är byggd för hastigheten 70 kilometer i timmen. I blackrace gäller körning med fri fart.
­ Man kan hålla med om att det är bra att köra legalt om man ska köra fort. Men det bör i så fall ske under ordnade former och på en inhägnad plats, säger Lennart Klintbom.
Han jämför bilrace med klotter och ger exempel på att legalisering inte alltid hjälper. En del kommuner i landet har upplåtit vissa väggar för klotter, men klottret har spritts vidare från dessa klotterväggar.
När det gäller legal bilkörning med höga hastigheter på allmän väg som tillfälligt stängs av ser han också problem med trafikhastigheten till och från det tillåtna området
­ Sammantaget är det helt omöjligt att med kommunalt ansvar ge tillstånd till fortkörning på allmän väg. Och att hitta alternativ till Lundbygatan eller Brorakan, förutom inhägnat område som vid Storugns, till att köra fortare än tillåtet är inte kommunens sak.
Lennart Klintbom pekar på andra former av illegal fortkörning där tillstånd skulle kunna sökas. Det gäller exempelvis så kallade "chicken race" som körs i Visby hamn.
­ Där på Holmen kör man så fort man kan och stannar så nära kajkanten som möjligt. Det är helt olagligt och att legalisera dessa chicken race är en omöjlighet för kommunen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om