Kommunstyrelsen backar om anbud på flygplatsen

Kommunstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde i går att inte lämna anbud på brandskydd, bevakning och securitytjänster (= passagerarkontroll) vid Visby flygplats. Ändå skall man "uppta diskussioner" med Luftfartsverket, men då begränsa sig till brandskydd och bevakning.

Gotland2003-02-21 04:00
Enligt vad GA erfar berodde det något överraskande beslutet på att man i elfte timmen med kommunjuristens hjälp kommit på att det skulle ha varit att överskrida den kommunala befogenheten att lämna anbud. En kommun får helt enkelt inte driva securityverksamhet.

För en tid sedan beslutade sig ledningen för Visby flygplats för att lägga ut vissa arbetsuppgifter på entreprenad. De jobb som skall upphandlas gäller passagerarkontrollen, räddningstjänsten och brandtjänsten.
Anbudstiden går ut den 22 februari, det vill säga i morgon.
Räddningschefen Jan Bejrum har aktualiserat frågan inom kommunen med förslag om att kommunen skulle bli en av anbudsgivarna. Räddningschefen fick av kommunstyrelsen arbetsutskott uppdraget att utarbeta underlag i ärendet till det sammanträde som kommunstyrelsen höll igår. Meningen var alltså att ett anbud skulle lämnas in. Tanken med detta är förstås att utnyttja möjligheter till samordning av kommunal räddningtjänst och flygplatsanknuten dito.
<span class=MR>Nära att hamna fel</span>
Jämsides med Bejrums underlag fanns en PM som utarbetats av kommunjuristen Jan Olsson. Juristens utredning visar att kommunen var ytterst nära att hoppa i galen tunna och försöka ge sig in i en verksamhet som ligger utanför den kommunala kompetensen.
Kommunen har tidigare fått kritik för att man bedrivit näringsverksamhet på den öppna marknaden.
Kommunjuristen har kommit fram till att det sannolikt skulle ha gått bra för kommunen att sälja sina tjänster till Luftfartsverket om det bara gällt att svara för brandberedskapen. Det som komplicerar det aktuella fallet är kombinationen med securitytjänsten, det vill säga att inför flygavgångarna säkerhetskontrollera samtliga flygpassagerare och deras bagage.
Kommunjuristen Jan Olsson konstaterar att sådana arbetsuppgifter i sig inte har någon naturlig koppling till den utbildning som krävs för brandmannayrket. Men en brandman kan efter kortare utbildning sköta de arbetsuppgifter som ingår i securitytjänsten.
<span class=MR>Kontrollen mesta jobbet</span>
För närvarande har Visby flygplats omkring 25 avgångar per dag. Det betyder att brandmännens huvudsakliga sysselsättning skulle bli säkerhetskontroll.
Skulle kommunens räddningstjänst ta över på flygplatsen skulle det dessutom krävas nyanställning av en hel personalstyrka för flygplatsen. Det finns ingen överkapacitet hos den ordinarie personalstyrkan vid räddningstjänsten. I anbudsförutsättningarna ingår dessutom ett krav på övertagande av Luftfartsverkets personal på nio personer varav fyra inte har kompetens inom brandområdet.
Enligt vad GA erfar fanns det ingen detaljerad beskrivning av vilka ekonomiska konsekvenser ett eventuellt övertagande av flygplatsbrandkåren och securitytjänsten skulle få för kommunen.
Kommunjuristen konstaterar avslutningsvis i sin PM att den tjänst som upphandlas har ett så stort inslag av andra tjänster än brandkårsverksamhet att ett kommunalt beslut att åta sig jobbet med största sannolikhet skulle ha blivit bedömt som ett överskridande av kommunens befogenhet.
Det var alltså" i grevens tid" som kommunstyrelsen backade.
Det blir inget kommunalt anbud, men det finns en ambition att uppta diskussioner med Luftfartsverket. Men då begränsar man sig till rena brandkårs- och bevakningtjänster.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om