Kompisar viktigare än kamrater

När Maud Ihrskog började sitt arbete med avhandlingen fick hon genast ändra uppfattning.
Hon bestämde sig för att se med barnets ögon.

Gotland2007-04-27 06:00

Då stämde det inte att prata om kamratskap på det sätt hon trodde kamratskap var.
- Fär barnen som jag pratade med var kompisskap rätta ordet, säger hon. I den innebörden fanns det nära kompisskapet, den man har tillit till. Kamratskap det har man med många fler. Det kan gälla kollektivet, till exempel klassen.

Handlar om identifikation
Avhandlingen handlar om barns relationsskapande, om hur man kan ha en kompis från förskolan till sexan, sen skiljs vägarna åt och man skall söka sig nya kompisar. Då får en del uppleva att inte bli insläppta i gruppen, andra ser till att inte släppa in någon utifrån.
- När barn söker kompisar handlar det om identifikation, sade Maud Ihrskog. Det kan börja med yttre jämlikhet - likadana kläder, samma intressen. Men när man efter en tid kommer till inre likheter kan det krascha, de kan vara helt olika.

Social kompetens
Även om man på fritidshemmen har gruppen som bas visade det sig bland flera av de barn hon följde i sin studie att de inte har social kompetens att få nya kompisar.
- På många håll jobbar man i dag tyvärr bara på skolans villkor, anser Maud Ihrskog. Det är självklart att man skall samverka. Men skolans lärande skall vara teorin medan fritidshemmen skall jobba med den sociala kompetensen.

Doktor och fritidspedagog
Maud Ihrskog är lektor på Växjö universitet. Hon är filosofie doktor i pedagogik och även utbildad fritidspedagog. Som metodiklärare utbildar hon numera blivande fritidspedagoger.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om