Ersätt de båda mindre färjorna med en större, kör två färjor i skytteltrafik på den norra linjen (Nynäshamn) och kör långsammare på vissa turer.
Det är Trafikverkets förslag till en kompromisslösning mellan de statliga direktiven att minska kostnaderna för färjetrafiken och "de gotländska ståndpunkterna"som kräver oförändrade överfartstider.
Helagotland.se når regiondirektör Per Lindskog när han precis har lämnat mötet.
Han har fått en del att fundera på, och har svårt att bestämma sig för om han är positiv eller negativ efter dagens möte:
- Jag vet inte riktigt, jag måste få smälta det här lite.
Vad är knäckfrågan?
- Det finns flera frågor kring det här, en är förstås om vi kan acceptera att båtarna går långsammare på vissa turer.
Vilka turer skulle det kunna vara?
- Ja som exempel skulle det kunna vara förmiddagsturen på vardagar från Nynäshamn, men ta det inte för bosktavligt.
Det som hänt idag är att styrgruppen för Gotlandstrafiken har haft ett beredande möte inför nästa vecka. Då kommer Trafikverkets generaldirektör till Gotland och ska ha med sig ett förslag att diskutera med Gotlands politiker. Dagens möte hade karaktären av en idédiskussion, beskriver Per Lindskog det som.
Det som diskuterats är inte hur fartygen ska se ut eller vilka fartyg det ska vara, utan hur själva upplägget för trafiken ska se ut.
Efter mötet kommer Per Lindskog att rapportera till sina uppdragsgivare (det vill säga politkerna, imorgon fredag) och Trafikverkets representanter kommer i sin tur att rapportera till sin generaldirektör, som är den som i slutänden bestämmer.
Så här ser i stora drag det trafikupplägg ut som trafikverket droppade på dagens styrgruppsmöte:
1. Färre turer men större båtar. De två nuvarande snabbfärjorna tas bort och ersätts av en större färja - på året runtbasis. Båten går inte lika ofta men kapaciteten är oförändrad.
2. På den norra linjen körs två båtar i skytteltrafik, så att de startar på var sitt håll samtidigt och möts på halva vägen. På så sätt möjliggörs fler attraktiva avgångar.
3. Båtarna kör långsammare ibland och fortare ibland. Bränsle sparas när båtens fulla fartkapacitet inte utnyttjas, men de viktigaste turerna håller dagens fart.
Är det här något som Gotland kan acceptera, Per Lindskog?
- Det vet jag inte, jag kommer att prata med mina uppdragsgivare nu och så får vi fundera på det här.
Om fyra färjor ersätts av tre och det satsas på skytteltrafik på Nynäshamn, betyder det försämringar på den södra linjen?
- Det är en av de målkonflikterna som uppkommer då ja.
Blir det statligt eller kommersiellt ägda färjor?
- Den frågan ligger på Trafikverket. För vår del har vi mest intresse för resultatet rent praktiskt. Men det är definitivt inte ute ur bilden med statligt ägda färjor.