Konkurrens om färjetrafik på lika villkor

Nu blir det möjligt för svenska rederier att konkurrera på lika villkor med utländska rederier om Gotlandstrafiken.

Gotland2007-01-19 06:00
Regeringen fattade i går torsdag beslut om att göra ändringar i förordningen om sjöfartsstöd, med konsekvensen att den fördel som utländska rederier haft elimineras.
Regeringsbeslutet ledde till positiva kommentarer från många håll.

Den statliga förordningen om sjöfartsstöd är från år 2001. Den ändring som man beslutade om på torsdagen innebär att sjöfartsstöd får lämnas till rederier som har eller har haft sjömän anställda för arbete ombord på last- och passagerarfartyg som används i inrikestrafik om trafiken är upphandlad av staten. Ändringen träder i kraft den 1 januari 2009. Det är då som en ny avtalsperiod mellan Rikstrafiken och ett rederi börjar gälla inom Gotlandstrafiken - om upphandlingen lyckas denna gång.

Anbudstiden löper ut den 25 januari. Beslutet fattades alltså vid det sista regeringssammanträdet innan anbudstiden går ut.
- Det har inte varit några påtagliga svårigheter att komma fram till det här beslutet, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson (s) till GA. En process där man skall gå in och ändra på befintliga regler måste dock ta en viss tid.
Den förordning som måste ändras är ett "arv" från den socialdemokratiska regeringen och Åsa Torstensson framhåller att om inte anbudstiden blivit förlängd så hade man inte hunnit fatta beslutet innan anbudstiden löpt ut.
Har hon känt av opinionen från Gotland?
- Jag har haft samtal med kommunstyrelseordföranden Eva Nypelius, säger Åsa Torstensson och framhåller att man diskuterat trafiken i ett "brett sammanhang".
Vilka ökade kostnader det blir för Gotlandstrafiken har ministern inte helt klart för sig men har hört samma summa som andra - 50 miljoner.
Åsa Torstensson hoppas att det kommer in anbud på Gotlandstrafiken den här gången. Hon kommer att följa ärendet när anbudstiden gått ut.

50 miljoner
Beslutet innebär att Sverige nu har anpassat sig till den ordning som råder i ett flertal andra länder inom EU. Det har sagts att utländska rederier kunnat starta en anbudsgivning om Gotlandstrafiken med ungefär 50 miljoner kronor i kassan, pengar som inte svenska rederier har haft. Nu har även svenska rederierna de 50 miljonerna. Det är lika villkor.
- Regeringsbeslutet är väldigt positivt och glädjande, säger Håkan Friberg, vd för Sveriges Redareförening.
För Redareföreningen är det en principsak som man stridit för en tid. Det som är väldigt konkret i sammanhanget är just upphandlingen av Gotlandstrafiken och för närvarande ser Håkan Friberg inte att beslutet får konsekvenser i något annat sammanhang. Men det kan ha betydelse för andra kommande upphandlingar framöver.
Friberg tycker att den nya regeringen hanterat ärendet jämförelsevis snabbt. Så är det åtminstone om man sätter det i relation till att den förutvarande regeringen hade betydligt längre tid på sig och inte lyckades åstadkomma någon förändring.

Nypelius positiv
- Det är utmärkt att regeringen och infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) hittat en lösning, säger kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius.
Hon anser att det absolut viktigaste för Gotlands utveckling är att vi har en väl fungerande färjetrafik med snabbgående fartyg, färjor med en sådan standard att man klarar väderförhållandena i Östersjön och en kapacitet som är tillräcklig för att klara ett ökat antal resande och en ökad mängd gods till och från Gotland.
Eva Nypelius understryker att det är bra att beslutet kom nu och inte under pågående upphandling
- Jag hoppas att Rederi AB Gotland och andra svenska rederier nu möter upp mot förväntningarna och lägger ett prisvärt och konkurrenskraftigt anbud på trafiken när nu hotet om att det inte är konkurrensneutralt mot utländska rederier är undanröjt, säger hon.

Rolf K Nilsson positiv
- Beslutet är glädjande, säger den gotländske riksdagsledamoten Rolf K Nilsson (m).
- Beskedet borde ha kommit bra mycket tidigare, säger han. Av för mig okända skäl har det dragit ut på tiden. Förhoppningsvis har ett antal svenska rederier räknat med regeringens positiva ställningstagande och därmed förberett sina anbud som de nu skickar in.
- Konkurrens på lika villkor är grundläggande för en fungerande marknadsekonomi. Det är märkligt att det missförhållande som nu undanröjs inte försvunnit tidigare, säger Rolf K Nilsson.
- Det är med tillfredsställelse vi tagit emot beskedet, säger Sten-Crister Forsberg, vd på Destination Gotland. Nu är spelplanen utjämnad.
Nu kommer man att iordningställa ett anbud, som det sedan är ägarnas sak att ta ställning till om det skall lämna in eller ej. men möjligheterna har genom regeringsbeslutet ökats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om