Konkurrenter gör gemensam kampanj Gotlandsflyg och Skyways vill få fler att ta flyget
Nu ska de bittra konkurrenterna Skyways och Gotlandsflyg tillsammans med luftfartsverket genomföra en gemensam kampanj för att få fler att ta flyget. Sedan i höstas har man diskuterat att genomföra en gemensam reklamkampanj, där man vill få fram budskapet att det ofta blir billigare att ta flyget än färjan.
Tillsammans med Roger Albrecht på Gotlandsflyg och flygplatschefen Gunilla Dufour höll han i går en presskonferens om den gemensamma kampanjen. Det här betyder inte att den hårda konkurrensen har upphört. Det blir även i fortsättningen en kamp om passagerarna.
Men man tror att en gemensam reklamkampanj kan totalt sett få fler att ta flyget i stället för färjan. Man har sett hur antalet färjeresenärer hela tiden ökar med hjälp av de nya stora snabbfärjorna. Nu vill flyget ha sin del av den kakan.
<span class=MR>30 000 passagerare</span>
Förhoppningen är att kunna få 30 000 nya passagerare. Det är målsättningen för kampanjen. Antalet flygresenärer minskar inte på sträckorna mellan Visby och fastlandet. Visby hör i stället till en av två flygplatser i hela landet där antalet passagerare har ökat under det senaste året.
Visserligen ingen stor ökning, men dock en ökning när alla andra visar minussiffror. Men det är långt kvar från förra årets 320 000 passagerare till rekordet 1990 då det var över 600 000! Det har alltså skett en kraftig minskning under de senaste femton åren. Visby flygplats har dock klarat sig ganska bra med tanke på den inverkan som terrorhoten har haft på andra håll.
I stället är det nedläggningar av stora arbetsplatser som Flextronics som påverkat antalet flygpassagerare mellan Gotland och fastlandet. Lite nya företagsetableringar skulle vara bra, tycker Roger Albrecht på Gotlandsflyg och Sören Roos på Skyways.
Med hjälp av ett par av öns större reklambyråer satsar man nu på en kampanj som ska pågå till mitten av juni och som sedan återupptas ett tag efter sommaren också.
<span class=MR>Endagsresor</span>
Siktet är inställt på att nå både bofasta gotlänningar och sommargotlänningar som passagerare och som dessutom är intresserade av att åka fram och åter samma dag. Alltså att konkurrera om passagerare som i dag väljer att åka fram och åter samma dag med snabbfärja.
Det som de båda flygbolagen och luftfartsverket har haft svårt att få ut är att flyget inte är så dyrt längre. En inte helt vetenskaplig enkät visar att många fortfarande tror att det kostar 2 000-4 000 kronor att ta sig fram och åter till fastlandet. Trots att det i dag går att boka enkelresor till Bromma för som lägst 318 kronor via Internet. Det gäller bara att kunna hitta de billigaste biljetterna. Dessa kan betyda en billigare resa än med färja om man förutom biljettpris också räknar in mat under resan samt transporter till och från färjan.
Dessutom sparar man ganska mycket tid, säger Roger Albrecht på Gotlandsflyg. Han tror också att det kan bli ännu lägre priser om fler tar flyget.
Ta flyget. Så heter en kampanj som nu genomförs gemensamt av luftfartsverket och konkurrenterna Gotlandsflyg och Skyways. Man vill få fler att välja flyget i stället för snabbfärjan vid endagsbesök på fastlandet. Foto: ROLF JÖNSSON
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!