Konstgjord ö för småbåtar

-Vi har tänkt om. I stället för att köra ut och dumpa muddermassorna i havet vill vi göra en ö av materialet inne i småbåtshamnen.

Ön. I centrum av den här modellen syns den ö, som skall bildas av muddermassorna. Till höger ses den nuvarande Varvsholms-bron och till vänster en vågbrytare som skall skapas. Det blir båtplatser vid den nuvarande kajen, vid den nya ön och vid Varsholms-stranden.

Ön. I centrum av den här modellen syns den ö, som skall bildas av muddermassorna. Till höger ses den nuvarande Varvsholms-bron och till vänster en vågbrytare som skall skapas. Det blir båtplatser vid den nuvarande kajen, vid den nya ön och vid Varsholms-stranden.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2007-10-02 04:00

Så säger Sven Jakobsson, en av eldsjälarna i Klinte båtklubb, som har som mål att förbättra hamnen för fritidsbåtar.
Efter den planerade förbättringen skall denna hamn bli en betydligt bättre magnet än den är i dag för gästande båtar.
I dag finns bara åtta gästplatser. Totalt kan det komma att bli närmare 300 platser i den nya hamnen.

Förra sommaren gjorde de två blivande maringeologerna Lena Andrén och Therese Harrysson - då studenter vid Göteborgs Universitet - en undersökning av småbåtshamnen i Klintehamn. Under en veckas tid tog de mängder av prover och mätte strömmar med mera. Deras examensarbete finns nu redovisat i en skriftlig rapport, som därmed blir en viktig del i den kommande upprustningen av hamnen.

Billigare
-Vi har kommit fram till att det kommer att bli mycket billigare om vi satsar på en konstgjord ö i stället för att transportera bort muddermassorna, säger båtklubbens talesman Sven Jakobsson.
Man slipper transporterna och man slipper anlita ett mudderverk. Att gräva och lägga upp materialet så att det bildar en ö är möjligt att göra med insats av bara grävmaskiner.
Det kostnadsförslag man har för att förverkliga den ursprungliga tanken ligger på 8 miljoner kronor. Vad det blir nu vet man inte, men en kostnadsberäkning från en entreprenadfirma väntas med spänning inom ett par veckor.
Småbåthamnen i Klinte anlades 1974 då området mellan piren och Varvsholm torrlades och en ränna grävdes längs pirens norra sida. Ett par gånger har muddring genomförts. En förändring som pågår är att en sandbank sedan 1950-talet håller på att växa in i småbåtshamnen strax norr om rännan. Denna bank hotar att slamma igen hamnen.

Växlande ström
Ett speciellt förhållande i hamnen är att strömmen växlar var tjugonde minut. Under tjugo minuter strömmar vattnet inåt för att sedan byta riktning och strömma utåt. Detta förhållande försvårar tilläggning och utläggning för båtarna.
I sitt examensarbete konstaterar de nyblivna maringeologerna att en hamnseiche orsakad av vinduppstuvning uppstår i hamnbassängen, vilket kan låta aningen svårbegripligt eftersom förklaringen innehåller två begrepp som inte kan sägas vara direkt vanliga.
En seiche är ett svängningsfenomen med en stående våg som uppstår i en tank eller i en långsmal sjö eller havsvik. Fenomenet är lätt att åstadkomma i t.ex. en badbalja genom att lyfta upp ena änden och sedan släppa ner den. Vattnet rör sig då fram och tillbaka i baljan så att ytan höjs i ena ändan samtidigt som den sänks i den andra.
Med vinduppstuvning menas att vattnet efter en viss tid med samma vindriktning har pressats upp i ena ändan av en vik eller dylikt. När vinden sedan lägger sig uppstår den stående vågen, seichen.
För båtägare med Klintehamn som hemmahamn är fenomenet och problemet välkänt, men nu konstaterar maringeologerna att vid en utbyggnad så kommer strömstyrkan att minskas eller det kanske till och med blir så att fenomenet med växlande ström helt kommer att försvinna.

120 ö-platser
I stället för en del tidigare tänkta flytbryggor går planerna nu ut på att anlägga båtplatser runt den tillverkade ön. Det kan bli 120 platser där. TiIl ön skall man kunna komma via en gångbro från hamnen.
Sven Jakobsson konstaterar med tillfredsställelse att planering för en större och bättre småbåtshamn i Klintehamn går framåt, men att det ändå är mycket som återstår.
Hamnen tillhör ännu så länge Gotlands kommun, men båtklubben har indikationer på att man för en symbolisk summa skall få överta anläggningen. När det gäller finansieringen av utbyggnaden tror man inom båtklubben att man genom att sälja andelsplatser skall kunna få in en stor del av pengarna.
Ett annat krav som måste tillgodoses är en miljödom. Allt detta sammantaget innebär att även om allt klaffar så kommer det att ta flera år innan en ny småbåtshamn är verklighet i Klintehamn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om