Konsulenterna som ska leva på kultur
De är tre tjejer som nästan klara med studierna på högskolans humanistprogram och de har goda erfarenheter av att arbeta tillsammans - så goda att de vill fortsätta och de har därför startat ett företag, Kulturkonsulterna. Tillsammans får de nya idéer när det gäller att få nya målgrupper att komma i kontakt med kulturen. Kulturkonsulterna vill prova nya vägar och ser det som en fördel att de är gröna på kulturområdet - de är inte fast i några gamla hjulspår och ser därför inga begränsningar.
Under projektarbetena på högskolan upptäckte de hur bra de arbetar tillsammans. När de strålar samman börjar idéerna formligen att spruta fram och de förstod att detta var något som de måste ta vara på.
De lyssnade på gästföreläsningar om starka kvinnor som startat eget och kom fram till att de skulle följa exemplet. De vill alla arbeta med kultur men inte på det traditionella sättet vid institutioner eller liknande. De vill känna sig fria och att vara fri kan vara en fördel när man ska skapa nytänkande. De tog kontakt med Innova Gotland som är en "företagskuvös" som hjälper unga människor att starta företag. När de kom dit fick de höra: "Vi har väntat på er" - vid Innova Gotland hade man lagt märke till de tre tjejernas projektarbeten som hade något extra.
- Vi blev mycket förvånade när vi fick höra det. Vi trodde inte att vi syntes så mycket utåt, det tror man inte när man går den här utbildningen, säger Jessica Cederblad.
Vid Innova Gotland fick de ekonomisk rådgivning, coaching, mentalt stöd och nyttiga tips om vart de kan vända sig med sina bryderier. De fick dessutom hjälp med att se bärkraften i sina idéer och fick fundera på hur de ska kunna leva på sina idéer. De kom fram till att det går att få ekonomi i företaget och i januari hade de sin första bolagsstämma i det egna företaget - Kulturkonsulterna.
Eftersom de är studenter får de inget startbidrag utan ska klara det ändå men de vill dessutom inte vara bidragsberoende.
Kunderna är små museer, gallerier, konstnärer och hantverkare som inte har så gott om resurser och som behöver bra idéer om hur man kan exponera sig, göra förträffliga utställningar och ta nya grepp för att nå andra målgrupper som vanligtvis inte kommer i kontakt med kulturen.
Kulturkonsulterna berättar att de skapar sig sina egna projekt och marknadsföringen är viktig. Företaget visar upp sig via hemsida, anslag, telefonsamtal, personliga kontakter, visitkort och en väldig massa handslag.
Just nu har de fem kunder och 98 procents säkerhet att just de projekten går i lås, de har upptäckt att det är långa processer.
Lokaler är på gång i Visby men annars arbetar de hemma hos varandra, på högskolan eller på älsklingsfiket.
De arbetar med egna projekt som exempelvis kulturvandringar i Visby och kultur som friskvård. Det senaste är mycket hett just nu - att få företag att satsa på friskvård i kombination med kultur för sina anställda. De samarbetar med en friskvårdskonsulent i det projektet.
Flickorna vill också ta upp de gamla pilgrimslederna på Gotland och försöka få socknarna mer engagerade i dessa. I samband med det här vill de skriva en speciell guidebok för nya, erfarna och oerfarna vandrare.
De ser med tillförsikt på att Riksantikvarieämbetet och Riksutställningar ska flytta till Gotland och tror att detta kan gynna dem på något sätt.
När de blickar framåt ett helt år hoppas de på: att de har rott iland mycket, att fler på Gotland vet vilka de är och att de har blivit en bra aktör på kulturområdet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!