Kontakt med grossist öppnar Stockholmsmarknaden

Håkan Jakobsson vid Eskelunds Hembageri har hållit på i två och ett halvt års tid för att jobba sig in med gotländskt bröd på Stockholmsmarknaden. Det har inte varit lätt, men nu upplever han att ett genombrott har gjorts.
- Det som förändrat situationen är att vi hittat en grossist att samarbeta med, säger han. Det är kanonroligt och nu finns det stora möjligheter att öka försäljningen.

Gotland2006-02-11 06:00
Problemet med att ta sig in i Stockholmsbutiker har legat på ett speciellt plan där det handlar om volymen. Efter det att Håkan varit på plats och demonstrerat bröd i butik skall butikerna beställa. Då blir det ofta så små kvantiteter per butik att det inte blir riktigt meningsfullt.
Kontakten med en för Håkan tidigare okänd grossist knöts i samband med att det ALMI-stödda nätverket "Goda Gotland", vari ingår flera olika "matnätverk" från ön, gjorde en tredagarssatsning med marknadsaktiviteter i Sabis i Fältöversten.
- Vi sålde 700 bröd på tre dagar, berättar Håkan.

Bake-off
Men det bestående minnet blir ändå kontakten med brödgrossisten Bageriprodukter i Tumba. Eskelunds har nu inlett leveranserna till detta företag, som i sin tur kan leverera pallvis eller kartongvis till butikerna. En pall är cirka 400 bröd och de fyra första pallarna har redan gått i väg.
Hittills rör det sig om två sorters bake-off-bröd - ett rågbröd och en limpa med namnet Karlsöbrödet. Bake-off innebär att man bakar brödet till hälften och fryser ner det. Färdiggräddningen sker sedan i butik. En fördel är att man får ett färskare bröd. En annan är att man kan anpassa bakningen efter den aktuella efterfrågan och behöver inte hålla på med returer.
Håkan Jakobssons idé har varit att erbjuda kunderna ett lite grövre och mer hållbart bröd än de sorter som redan finns som bake-off. Att konceptet är något som går hem hos kunderna har han märkt då han varit ute i butikerna och bjudit på provsmakningar.
Hittills är det två bake-off-sorter som lanserats men det finns sex sorter till i beredskap.

En halv miljon om året
- Förhoppningsvis kommer vi att kunna leverera 400 000-500 000 bröd per år framöver till Stockholm, säger Håkan Jakobsson.
Att klara den utökningen av kapaciteten medför inga problem för bageriet, men det kan bli aktuellt att anställa ett par bagare till.
Almi Företagspartner Gotland AB samordnar flera projekt som syftar till att lyfta fram ön i olika sammanhang. Den stora Gotlandssatsningen på Fältöversten var ett sådant tillfälle.
- Vi visar att Gotland är mer än en sommarö - det är en delikatess och matö året runt, säger Almis Sten Johnsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om