Kraftig kritik mot nytt prissystem

-Jag åker inte med Destination Gotland om jag inte får en prislista. Då flyger jag hellre! Det säger Stefan Gahnström, en av flera gotlänningar som upprörts.

Foto: Söderlund Tommy

Gotland2009-02-10 04:00

Det många är irriterade över är bristen på information kring det nya prissystemet.
Och från fastlandshåll mullrar det över kraftiga prisstegringar på populära avgångar.

Destination Gotlands nya prissystem, som infördes vid årsskiftet, fortsätter att mötas av protester.
Krångligt och dyrt, är vanliga åsikter.
Så sent som i går fick Gotlands kommun ett brev från Alexandra Johansson, fastlandsboende med sommarhus i Burgsvik.
Hon påpekar att prisökningen, från 1800 kronor till runt 3000, för en resa över valborg fick familjen att ställa in resan - och även flera andra resor.

Smärtgränsen är nådd
"Det finns billigare avgångar att välja om man har möjlighet men när man jobbar och går i skola har man inget val utan måste ta de dyraste avgångarna. /.../ Vi kommer förmodligen att välja en helg då vi åker ner i stället för som tidigare fyra-fem, smärtgränsen är nådd och överstigen. /.../ Jag förstår inte hur ni politiker kan tillåta det här, det kommer verkligen missgynna Gotland och de lokala företagare som är beroende av inkomster från turismen!" skriver Alexandra Johansson i brevet.

"Jag har ingen dator"
Och för en dryg vecka sedan fick alla gotländska hushåll det årliga utskicket från Destination Gotland, med tidtabell - men utan prislista. Det fick en del att gå i taket.
- Jag ringde Destination Gotland och bad att få en prislista, men fick beskedet att det skickade de inte ut, berättar Stefan Gahnström.
- De sa att jag skulle se priserna på datorn. Men jag har ingen dator hemma. Alla har inte datorer!

"Vi ska trycka fler"
- De säger att det är fasta priser för gotlänningar, men det är det inte. Det är skillnad på vem som åker och var man sitter. Det är horribelt att de inte kan skicka ut den prislista som ändå finns på deras hemsida. Jag åker inte med Destination Gotland om jag inte får en prislista. Då flyger jag hellre, säger Stefan Gahnström.
Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland, erkänner att bolaget fått en del kritik.
- Vi har gjort en rundresa bland våra terminaler för att pejla stämningen. Och det har kommit reaktioner, både positiva och negativa. Och jag har full respekt för reaktionerna.
- När det gäller turlistan så var det viktigaste att vi fick ut den så tidigt som möjligt, och vi har inte tryckt så många. Vi kommer att trycka fler, och jag säger inte att de alltid kommer att se ut som de gör nu
- Och självklart ska man alltid få reda på priset om man ringer och frågar, särskilt om man är gotlänning, säger Per-Erling Evensen.

Fyra, fem procent
När det gäller priserna hävdar han att de har höjts med fyra-fem procent i snitt, om resandet fortsätter att se ut som i dag.
Vad säger du till familjen som bestämt sig för att inte resa ned över valborg?
- En del avgångar har blivit dyrare, men andra har blivit billigare. Jag tycker att man ska se det över en längre period, och reser man mycket så kan man skaffa rabattkort.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!