Kräver fler skolbussar - för barnens säkerhet

Skolbussarna är utrustade med säkerhetsbälten för att göra färden säkrare. Säkerheten gäller dock inte alla . Om sittplatserna är upptagna är det tillåtet för barnen att stå i gången och försöka hålla i sig bäst de kan.

Turen avgörande. Skolbussarna är utrustade med säkerhetsbälten för att göra färden säkrare. Säkerheten gäller dock bara de som haft turen att få en sittplats.

Turen avgörande. Skolbussarna är utrustade med säkerhetsbälten för att göra färden säkrare. Säkerheten gäller dock bara de som haft turen att få en sittplats.

Foto: Rolf Jönsson

Gotland2009-12-29 04:00
Annelie Hagberg, förälder i Väskinde, är upprörd över den bristande säkerheten eftersom skolbussarna som går mellan Väskinde och högstadiet på Solbergaskolan i Visby så gott som alltid är överfulla. Trots att bussen har en hastighet av 90 kilometer i timmen är det alltså tillåtet för chauffören att ha 18 barn stående i gången, om alla platser är upptagna.
I samband med GA:s artikel om det här problemet, den 13 november, ville barn- och utbildningsförvaltningens skolskjutssamordnare Anne Gardelius inte gå in på den här frågan, utan konstaterade bara att "bussarna får ha ett antal stående passagerare".
Annelie Hagberg nöjde sig inte med det beskedet utan gjorde andra föräldrar i Väskinde uppmärksamma på problemet. Tillsammans kräver de nu att kommunen ska sätta in fler bussar för att på så sätt garantera barnens säkerhet.
- Vi tycker att det är dags att se över antalet bussturer så att skolbarnen ska få plats att sitta och använda säkerhetsbälte, föreslår Annelie Hagberg i ett medborgarförslag till kommunfullmäktige och hon bifogar en namninsamling med 191 namn, där stoppdatum var 17 december.
Hon skriver vidare att hon arbetar på förskolan i Väskinde och därmed vet att barngrupperna på förskolan och i skolan bara blir större - bara till hösten 2010 börjar 32 barn från Väskinde i högstadiet på Solbergaskolan.
"Finns de eleverna med i era tankar och beslut?" frågar Annelie Hagberg kommunpolitikerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om