För dagen jobbar hon i Visby tillsammans med ambulanssjukvårdaren Marie Holmstedt. När GT möter upp dem lämnar de precis en patient med ett skadat knä på akuten.
Cecilia Gustafsson berättar om vad som hände när Ella Wahlgren larmade efter en ambulans åt en kvinna som ramlat i Sanda. En händelse som GT rapporterade om den 26 juni.
- Den första ambulansen som de såg köra förbi var på väg till ett annat larm. Det är bara siffror som skiljer ambulanserna åt, annars är de identiska. Jag förstår att det kan upplevas som att vi inte hittade fram, säger hon.
Utförligare beskrivningar
När ett larm kommer in får ambulanspersonalen en lapp med adress och beskrivning.
- Det går inte att lita helt på gps:en, den leder oss inte alltid den optimala vägen. Det är väldigt bra om vi kan få en lite utförligare beskrivning förutom adressen.
Det bästa är att tänka igenom hur man ska beskriva vägen innan man ringer till 112, säger hon. Kan man inte adressen så går det bra att utgå från närmaste kända plats, till exempel en kyrka.
Problemet är sällan att hitta, säger både Cecilia Gustafsson och Marie Holmstedt. Blir det lång väntetid handlar det istället om att resurserna inte räcker till.
- Vi får ofta berätta för anhöriga eller patienten själv vilka tider larmet kom in och när vi var på plats. Det är inte så lång tid som de upplevt det i all stress, säger Cecilia Gustafsson.
Lånar chaufför
Den 27 juli inträffade två större trafikolyckor. Ena ambulansen var i Öja på en olycksplats med tre skadade. Strax därefter kom ett larm till om en olycka i Lickershamn med 12 inblandade.
- Till det räcker vi inte till, som vi är bemannade i dag, säger Cecilia Gustafsson.
För att klara ut en sådan situation får personalen tänja lite på reglerna, utan att för den delen äventyra säkerheten. Det är två personer i varje ambulansbesättning. Om en ambulans blivit utkallad till en olycksplats får de inte lämna platsen med mindre bemanning.
- Det löser vi ibland genom att låna en chaufför från brandkåren, så att en av oss kan stanna kvar. Den här dagen fick vi också köra fler personer än vad vi egentligen får, säger Cecilia Gustafsson.
Vill ha fler på somrarna
Hon tycker att bemanningen borde öka över sommaren eftersom det då kommer många människor till Gotland. Region Gotland tog in underlag för att se vad en fjärde ambulans under sommarveckorna skulle kosta, men det blev ingen fjärde ambulans - det skulle bli för dyrt.
- Just nu räcker vi till och vi kan ofta lösa problemen genom att vara lite kreativa. Det är klart att vi önskar att vi vore fler ibland, säger Cecilia Gustafsson.
Det är Region Gotland som beslutar om extra resurser får kallas in.
- Medhelp, som tar emot samtalen, ska ringa till regionens tjänsteman i beredskap. Om det blir ett ja får vi börja ringa in dagledig personal.
Till hösten ska ambulansverksamheten utvärderas.