Kritiken mot färdtjänsten har minskat

Fler bilar i trafik menar enhetschefen Jyrki Vainio är en delförklaring.

Jyrki Vainio.

Jyrki Vainio.

Foto: Emelie Stenqvist/arkiv

Gotland2021-06-07 06:05

Vid mötet i maj med Tillgänglighetsrådet deltog Jyrki Vainio, enhetschef på mark- och trafikavdelningen, för en diskussion om färdtjänstavtalet. Han framförde då en ursäkt för de resor som inte varit lyckade och medgav då att antalet klagomål på dåligt genomförda eller uteblivna resor hade ökat. 

Han menade att kommunikationen mellan parterna, Visby Taxi och beställningscentralen DRT Solutions, varit dålig. Transportörerna menade att beställningscentralen inte lyckats belägga bilarna på rätt sätt. Beställningscentralen hävdade att de gör en optimal planering men att det händer för ofta att transportörerna tar ut fordon i redan befintlig planering vilket då kan leda till fordonsbrist. 

Jyrki Vainio framhåller att parterna har veckovisa möten och gemensamt försöker komma fram till vilken lösning som ska erbjudas och att bilarna inte är upptagna.

– Grundproblemet är att när de har så mycket restriktioner i körandet och många ska åka ensamt tar bilarna slut väldigt fort, tiderna blir längre innan man får tag på en bil och det upplevs som att det inte finns bilar. Jo, det finns men håller på med körningar. Grundproblemet är att vi måste bli av med coronan, menar Jyrki Vainio. 

Han framhåller att taxi försöker ställa upp med extrafordon som inte finns i avtalet.

– Vi har 32 fordon i avtalet, som löper ett år till. Det är väl dimensionerat för Gotland vid normalt behov.Taxi har nu stundtals 34-36 ute. Min rent personliga uppfattning är att klagomålen har minskat. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!