Kritiserad avgift ska vara en morot
Lagom till turistsäsongen har debatten om Destination Gotlands ombokningsavgift blossat upp igen. I insändare och krönikor iGT ifrågasätts varför det ska kosta 50 kronor att boka om sin biljetten. Även om man gör det själv via nätet. -Det handlar om att öka tillgängligheten, förklarar rederiets marknadschef, Per-Erling Evensen.
Ombokningsavgiften ska inte ses som en avgift för utförd tjänst. Det är inte det det handlar om, menar han.-Den är snarare ett incitament, säger Evensen. -Den ska sporra våra resenärer att boka om i god tid. Och den ska hindra folk från att dubbelboka. Det övergripande målet var att öka tillgängligheten och få överensstämmelse mellan våra bokningslistor och det faktiska antalet resande.Och själv tycker han att man uppnått syftet.-Tillgången på lediga platser ökade markant sedan avgiften infördes, säger han. Idag har vi en helt annan tillgänglighet, som regel finns det plats med bara en dags varsel i stort sett hela sommaren. Är det vanligt inom rederibranschen med den här typen av avgift?-Det kan jag inte svara på, jag tror nog man väljer lite olika modeller. Men alla försöker skapa regelverk och ha en prissättning som medverkar till att höja tillgängligheten. En del väljer bokningsavgifter, andra omboknings- och avbokningsavgifter, det varierar från rederi till rederi, svarar Per-Erling Evensen.Hemsidor bekräftar
Uppgifter på hemsidorna hos några av de större rederierna med Östersjö- och Nordsjötrafik bekräftar detta. Stena Line tar ut en ändringsavgift om man bokar om till annan linje eller annat datum eller avgångstid. Silja Line bokar om gratis om man har tecknat avbeställningsskydd som kostar mellan 60 och 200 kronor beroende på rutt och typ av biljett.Viking Line tar dock ingen avgift för att resor av- eller ombokas fram till 24 timmar före avgång.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!