Krogar går ut med varningar
I Gutekällarens bar flödar ölet, men här kommer kroggästerna i sommar också att påminnas om alkoholens baksidor: På tändsticksasken finns en hälsning från alkoholkommittén.Gutekällaren är en av fyra gotländska krogar som kommer att förmedla alkoholkommitténs kroginformation.- Som krögare har vi ett ansvar, säger Tobias Larsson på Gute.
Så står det på tändsticksasken som delas ut på Gutekällaren och på tre andra gotländska krogar i sommar. I det tonläget förmedlas fakta från alkoholkommittén.
Alkoholkommitténs uppdrag är klart uttalat: De vill få oss svenskar att dricka mindre och minska alkoholens skadeverkningar.
<span class=MR>Kraftig ökning</span>
När alkoholpolitiken liberaliserats, när en utlandsresenär snart får ta hem mer alkohol än vad man medelsvensken konsumerar på ett helt år, då har också våra alkoholvanor också förändrats. På ett år har svenskarnas alkoholkonsumtion ökat med 15 procent.
Och de som dricker allra mest är de unga vuxna, de som är mellan 18 och 25 år.
När vi funderade på hur vi skulle nå dem bestämde vi oss för att söka upp dem där de befinner sigpå krogen, berättar Karin Rågsjö från alkoholkommittén.
Broschyrer är inte aktuella i det här sammanhanget. I krogkampanjen levereras i stället fakta på pennor, klistermärken, vykort, stämplar och glas. Och det kallt konstaterande tonläget är medvetet valtpekpinnar leder inte till någon livsstilsförändring hos den här målgruppen, tror Karin Rågsjö.
Men är det ölen på krogen som skapar de stora alkoholproblemen? Nej, det handlar inte bara om den, medger Karin Rågsjö. Men det är här man kan nå unga:
Krogen är en bra arena om man vill få upp en fråga på dagordningen, menar hon.
<span class=MR>Ansvar</span>
Även om alkoholförsäljningen är en viktigt inkomstkälla så vill Tobias Larsson på Gutekällaren vara med och sprida alkoholkomitténs budskap.
Inom krogbranschen har vi ett ansvar. Alkohol skapar ju skador och problem och det är bra att vi på det här sättet får hjälp med att sprida information.
Tobias Larsson gillar tonen i alkoholkommitténs budskap.
Också jag som har varit i branschen i 15 år får tankeställare av de korta budskapen. Den här kampanjen är ambitiös och genomtänkt.
Att informera ungdomar på krogen om alkoholens skadeverkningar är bara en av många satsningar som görs av alkoholkommittén.
Håkan Jonsson som arbetar med alkoholfrågor tycker att kommitténs kampanj är ett bra komplement till det drogförebyggande arbete som görs inom kommunen. Här blir målgruppen en annan:
Våra egna aktiviteter riktar sig väldigt lite till de turister som kommer hit på sommaren, förklarar Håkan Jonsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!