Just nu rullar lockande reklamfilmer på tv med erbjudanden om matkryssningar till Gotland, arrangerade av rederi Birka Cruises. Enligt deras hemsida kan man bland annat följa med på "en härlig primörkryssning" till Gotland och ombord på färjan erbjuds mat från det gotländska köket.
Sofia Wollman, vd för Inspiration Gotland, tycker att den här typen av arrangerade resor stärker det gotländska varumärket ytterligare och ser det som en levande förlängning av att Gotland var Årets Matlandethuvudstad 2013.
– Jag tycker att det är bra att Gotland syns i olika sammanhang, både i reklamen men även i redaktionella sammanhang.
På frågan om det kan bli för mycket av det goda, av "det vackra Gotland", svarar Sofia Wollman:
– Nej, det är bra att vi har fått upp det här med maten och att det fortsätter efter matlandethuvudstadsåret, säger hon och menar att det blivit etablerat att Gotland är synonymt med god och bra mat och nämner exempelvis att ännu fler gotländska krogar finns med i årets restaurangguide "White Guide".
Om du skulle se i din spåkula vad tror du kommer locka besökare till Gotland härnäst, förutom god mat?
– Jag tror att det blir mer ekoturism och att man kommer efterfråga mer aktivitet, till exempel cykling.
Du menar att man vill röra på sig för att göra av med all den goda mat man ätit?
– Det var du som sa det, men ja, det tror jag! svarar Sofia Wollman med ett skratt.