Kryssningskaj för miljoner
En ny kryssningskaj i Visby för de allra största fartygen kan stå färdig 2012.Den kostar 135 miljoner kronor, en kommunal investering lika stor som Kongresshallen.-Utan egen kaj kommer fartygen att gå Visby förbi, säger Kjell Skalberg (c), ordförande i tekniska nämnden.
Foto:
Några beslut finns ännu inte, men tekniska förvaltningen ska börja räkna på investeringen i budgeten.
Bakgrunden är, som GT tidigare skrivit om, att kryssningsfartygen blir allt större och tar allt fler passagerare. Ju större de blir desto mer sällan stannar de i Visby.
-Att använda barkasser (landstigningsbåtar), som fartygen på redden gör, blir allt svårare eftersom passagerare på varje fartyg blir allt fler, säger hamnchefen på Gotland, Mats Eriksson.
1990 anlöpte 180 kryssningsfartyg till Visby. Efter 1995 är de under 100 årligen för att i fjol vara som lägst, 43 fartyg.
Fler passagerare
Antalet passagerare har dock ökat sedan 1995 eftersom fartygen blir allt större.
Något måste göras, tyckte man på tekniska nämnden. Regionala utvecklingsenheten anslog i höstas pengar till den förstudie som nu är klar.
Den slår fast att en ny kryssningskaj måste byggas för fartyg som är drygt 300 meter långa. Dagens färjor är 200 meter. Fartygen ska kunna ha upp till 2 000 passagerare.
Den bör placeras på utsidan av yttre vågbrytaren där vattendjupet måste vara minst tio meter. Kajen blir 150 meter lång med mycket kraftiga angöringsanordningar. Därtill bör en tillfartsväg byggas på en bankutfyllnad bakom vågbrytaren. Kaj och väg ska vara tillräckligt breda för att få rum med räddningstjänstens fordon.
Konsultföretaget som tagit fram förstudien beräknar att det tar 15 månader att bygga kajen.
Vågor och vind
De risker med bygget som nämns i rapporten handlar om dåligt väder under byggtiden samt att det "exponerade läget" medför att det kan bli svårt för kryssningsfartygen att lägga till när vågor och vind är starka.
Totalt beräknas kajen komma att kosta 135 miljoner kronor. Med en avskrivningsperiod på 50 år blir årskostnaden för kommunen omkring 6,3 miljoner kronor.
-En satsning ungefär lika stor som Kongresshallen, menar Kjell Skalberg.
Ökade intäkter
Han säger att kommunen kan se fram emot ökade intäkter från kryssningsfartygen genom fler fartygs- och passageraravgifter.
-Räknat på 100 000 passagerare blir det inkomster på omkring fyra miljoner kronor på ett år. Det täcker inte utgifterna på drygt sex miljoner, så förutsättningen blir att vi skaffar extern finansiering på något sätt, säger Kjell Skalberg.
Ivrigt börjar Skalberg och Eriksson förklara att det ökade antalet passagerare som kommer till Gotland kommer att generera mycket pengar.
-Vi kommer att få en förstärkning på 25 -100 miljoner kronor varje år. Det går ju till restauranger och hotell och annat, men kommunen får ju tillbaka en del via skatten när fler får jobb.
Kjell Skalberg säger också att kommunen kommer att bearbeta EU-byråkratin. I går var tekniske chefen Bertil Klintbom faktiskt i Bryssel, i andra ärenden, men han har ett uppdrag att sondera möjligheten att få samfinansiering till en kryssningskaj.
Båda tycker att projektet är mycket spännaden.
Genomförbart
-Det är roligt att se att det är genomförtbart, säger Kjell Skalberg.
-Det är otroligt utmanande och kul! Men det gäller att alla ser det som ett gotlandsprojekt, kajen kommer att ge ringar på vattnet, säger Mats Eriksson.
Skalberg har redan informerat kommunalråden. Nu ska man räkna närmare på vad projektet kan komma att gå på. Man ska också ta ställning till konsulternas förslag på ytterligare utredningar. Vattendomstolen ska också säga sitt.
Men slutligen är det politikerna som avgör om Visby ska få en kryssningskaj.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!