Kulturturism med Östersjöidentitet

Att resa som turist med ett mål, möta människor och uppleva det typiska och samtidigt se det gemensamma. Det handlar om Östersjöidentitet och kulturturism, och ett nytt pilotprojekt i Europarådet.
­ Uppdraget är att göra ett Östersjöprojekt och utveckla hållbara koncept för kulturturism, förklarar Inger Harlevi som ingår i projekledningen.

Gotland2003-03-15 04:00
I oktober hölls ett första projektmöte i Strasbourg och just nu pågår det andra mötet i Visby. Ett tredje möte sker under höstens Hansedagar i Frankfurt an der Oder och en fjärde träff är förlagd till Tarttu i Estland. Projektets femte och sista möte hålls i S:t Petersburg. Därefter ska projektet sammanfattas och ett slutdokument skrivas.
­ Tanken är att bjuda in olika experter och representanter för olika nätverk med anknytning till projektets möten. Avsikten är att fokusera på begreppet "Balticness", eller Östersjöidentitet, och att utreda möjligheterna för kulturturism i olika teman i länderna kring Östersjön, förklarar Inger Harlevi.
<span class=MR>Projektledare</span>
Vid mötet i Visby har representanter bjudits in från bland annat Sverige, Ryssland, Tyskland, Polen, Norge och Lettland. Expertområdena här är exempelvis musik, museer, litteratur, utbildning, konst, religion och kyrka, turism, arkeologi, vikingar, Theobalt och Hansan.
Projektledare är Nuria Sanz, arkeologie doktor, anställd som konsult vid Europarådet och från Europarådet deltar också dess chef för kulturrådet Domenico Ronconi och Vera Boltho, näst högsta chefen inom DGIV.
­ Hansan har snabbt utkristalliserats som en kärna som identitet i länderna kring Östersjön. Det gäller både den gamla Hansan och ungdomshansan, konstaterar Inger Harlevi.
­ I projektet vill vi gå bakom stereotypierna och identifiera dels det typiska och genuina för olika platser och områden, dels det som binder oss samman, det gemensamma, säger Vera Boltho.
­ Europa är en mix. Och när vi nu pratar vi kulturturism, då finns det redan professionella inom olika områden i våra länder kring Östersjön. projektets tanke är att komma med idéer och öppna upp kontakterna. Helt enkelt att erbjuda ett ram att verka inom och återupprätta den kulturella dialogen, summerar Domenico Ronconi.
<span class=MR>Kulturkartering</span>
Starten sker med faktainsamling, en kartering kan tänkas av vad kulturyttringar i alla dess former som finns inom de olika regionerna inom projektets ram.
­ Målet är att överlämna projektets resultat till respektive lands turistorganisationer att förpacka till ett intelligent och medvetet resande med kulturella mål med Östersjöidentitet, sammanfattar Domenico Ronconi.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!