Kunderna är trogna i Fole
Krampbroboden i Fole överlever mot alla odds. Peder Fohlin, lanthandlare sedan 30 år, bygger ut butiken och tror på en framtid för lanthandeln.- Fole och socknarna här omkring har en positiv befolkningsutveckling och folk passar på att handla när de åker hem från jobbet i Visby. Det är med vägen så att säga.
Foto:
Där finns närproducerat från Stora Tollby, Ryftes och Gudinge. Där finns det man behöver och Peder Fohlin försöker hålla ett normalt sortiment även om han inte kan konkurrera med de stora butikerna i stan.
- Om man nu vill ha Keso med smak av ananas så kan man ju köpa en burk krossad ananas och blanda själv. Det brukar jag tipsa kunderna om. Det är sånt som de inte har tänkt på själva.
Bygger ut med 70 kvadrat
Just nu byggs butiken ut med 70 kvadratmeter butiksyta.
- Egentligen var det en gammal "klambarbod" (gammalt gotländskt uttryck för skräpbod) där vi hade allt möjligt som vi inte behövde. Den skulle rensas och då tyckte jag att vi lika gärna kunde använda den till butiksyta.
Peder behövde byta ut kylanläggningar och frysar och fick köpa dessa inventarier från butiken i Dalhem, som lades ner, till ett bra pris.
- Vi har haft butiker i nästan alla socknar här runtomkring. Nu är det inte många kvar, tyvärr. Men det händer mycket i Fole. Vi har kvarnen och andra större företag och gårdar. Folk flyttar faktiskt in i socknen, som har cirka 400 invånare med åtta nyfödda i fjol.
"Viktigt med närproducerat"
Knepen att hålla sig kvar har han lärt under de 30 år som han har varit handlare. Det var 1969 som Peders föräldrar köpte butiken och han jobbade tillsammans med sin mor, Vera Fohlin, ett antal år innan han tog över. Tidigare hade Helny Olsson butiken, sedan 1932.
- Det är viktigt med närproducerade varor och nu frågar kunderna efter kravproducerat också. Jag försöker hålla ett bra sortiment på detta. Sen är det omöjligt att ha alla sorter och alla smaker som till exempel finns på mejeriprodukter.
- Ica Nära har ett grundsortiment men det går att välja bort vissa varor som inte går att sälja här. Nu uppmuntrar de också att vi ska sälja närproducerade varor. Och även vi som är lite mindre får ta del av stordriftens erbjudanden när det gäller priser.
Att ha bra medarbetare är viktigt, anser han. I butiken finns nu fem helårsanställda plus några sommarjobbare.
- Annika Björklund, som jobbar här, har 40 år i branschen. Jag kan åka på semester om jag vill, senast var jag i Piteå i nio dagar och det gick utmärkt. Det gäller att kunna delegera och lita på sina anställda.
En trogen kundkrets är naturligtvis det viktigaste för en lanthandlare, liksom den personliga kontakten och trivseln inne i butiken.
- Vill man ha service där man bor så måste man gynna den. Så enkelt är det och så gör mina kunder. De är trogna, säger Peder.
Man måste också hänga med i utvecklingen. Redan 1991 datoriserade Peder med den första "datakassan".
- Det underlättar arbetet mycket. Centralen finns i Borås och visst kan det bli fel ibland men det blev det tidigare också när man gjorde beställningarna manuellt.
I Krampbroboden kan man inte bara handla mat. Det finns en liten avdelning med sytillbehör som Peder Fohlin ömmar för. Han håller kurser i knyppling och broderi och han åker runt till syföreningar och säljer broderier och garner.
- Det har alltid varit mitt intresse och jag jobbar mycket för EFS, Evangeliska fosterlandsstiftelsen. Vi säljer arbetena på auktioner bland annat.
Kunder från hela ön
Han berättar om sommargotlänningar som kommer från hela ön för att handla i den lilla butiken.
Dessutom har han ett litet kafé i butiken. Ifall man vill ta en paus, dricka lite kaffe och njuta av de vackra bonaderna som pryder väggarna där.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!