Kunskap kommer inte av sig själv
Novus har på uppdrag av Lärarförbundet frågat lärare hur de påverkas av lärarbristen. Av de som anser sig påverkas av lärarbristen anger 7 av 10 att de inte får vikarie när de behöver det. 4 av 10 uppger att de har obehöriga kollegor och var tredje lärare arbetar på en skola där det finns vakanta tjänster.
Lärarbristen är ett faktum, men den går att hejda med samlade insatser både på nationell och på kommunal nivå. Det handlar om att behålla de lärare som nu finns i yrket och rekrytera nya. Lärarförbundets fem förslag för att hejda lärarbristen är:
• Ha en samlad strategi och koll på läget
• Höj lönerna så att de blir rekryterande
• Låt lärare vara lärare
• Ge bättre karriärmöjligheter
• Säkra möjligheten till kvalificerad kompetensutveckling
Kunskap kommer inte av sig själv. Kunskap kommer av en lärare som har rätt förutsättningar att ge varje elev det den behöver. För att få unga att vilja bli dessa lärare måste läraryrket uppvärderas. Vem ska annars stå i klassrummen om 10, 20 och 30 år och välkomna våra barn och ungdomar tillbaka efter sommarlovet?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!