Kustbevakningen ser fram emot razzior mot sjöfylla

Fylleri till sjöss är ett känt problem. Men kustbevakning och polis hindras av en trubbig lagstiftning.
En förändring är dock på gång.
- Vi ser fram emot att få göra direkta razzior vid inloppet till exempelvis Visby hamn, säger Jan Johansson, regioninspektör vid kustbevakningen.

Gotland2005-08-05 06:00
Inre hamnen i Visby, den så kallade Kattrengen, är ett välkänt vattenhål för båtfolk. Under sommarens intensiva veckor trängs fritidsbåtarna tätt. Platsen är också välkänd som ett vattenhål för intensivt festande, både före och efter besöken på nattklubbarna.
Antalet flaskor och urdruckna glas på många av båtarna tidigt på dagen motsäger knappast detta faktum.
Men båtägare och medpassagerare löper ingen större risk att gripas för sjöfylleri om de bara några timmar efter en våt natt styr sin båt ut ur hamnen.
Polisen på Gotland har inga befogenheter att ingripa, främst av den orsaken att man inte har någon sjöpolis på ön.
- Men om personer på en båt i hamn uppträder på ett sätt som stör den allmänna ordningen kan vi ingripa, förklarar Anette Wilén, länspolismästare.
Där upphör polisens juridiska befogenheter att ingripa vid sjöfylla. Anledningen är att Gotland inte har någon sjöpolis.
Ansvaret för nykterhetsövervakningen till sjöss ankommer på kustbevakningen.
Men ansvaret begränsas av en trubbig lagstiftning. Anledningen är att kustbevakningen själva måste misstänka att en båt framförs på ett sätt som gör det för troligt att föraren är alkoholpåverkad, eller att de får ett tips från allmänheten om att berusade personer framför båtar.

Inga stickprov i dag
- Vår förhoppning är att vi inom en inte alltför avlägsen framtid får rätt att göra rena razzior, säger Jan Johansson, regioninspektör. Då kan vi lägga oss vid inloppet till Visby hamn och bara vinka in båtarna, precis som polisen får göra i trafiken.
I dagsläget får man inte göra dessa stickprov utan begränsa sig till att ingripa vid misstanken om bristande sjömanskap.
Kustbevakningens förhoppning grundar sig på en statlig utredning om sjöfylleri som ska lämna sitt slutbetänkande före nyår.

Promille
Direktiven omfattar en översyn av begreppet sjöfylleri. I dag finns en 1,0 promillegräns, men man avser att införa en "normalgrad" av sjöfylleri, i så fall 0,2 promille.
- Promillegränsen är viktig att komma åt, säger Johansson. Men också att komma ifrån begreppet misstanke om brott eftersom brottet oftast redan är begått då.
Sjöpolis finns i dag bara i Stockholm och Västra Götaland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!