Skyddad identitet röjd: "Det är Gotlandshems fel"

En kvinna på Gotland med skyddad identitet tvingades byta boende då hennes uppgifter röjts på grund av, vad hon menar, Gotlandshems slarv. Nu tvingas hon betala för den ofrivilliga flytten.

En kvinna på Gotland med skyddad identitet fick sina uppgifter röjda och tvingades flytta. Hon säger att det är Gotlandshems fel, och vill inte betala för flytten.

En kvinna på Gotland med skyddad identitet fick sina uppgifter röjda och tvingades flytta. Hon säger att det är Gotlandshems fel, och vill inte betala för flytten.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Gotland2021-12-15 06:03

En kvinna med skyddad identitet som står under dödshot har fått sina uppgifter röjda. Händelsen ska ha inträffat för några veckor sedan, och kvinnan tvingades hastigt byta boende. Kvinnan, som tipsat GT, säger att det är Gotlandshem som röjt hennes uppgifter –  inte en – utan två gånger. Nu vill Gotlandshem ha betalt för flytten hon menar att bostadsbolaget självt orsakat.

– Efter att mina uppgifter röjts första gången och jag fick nytt boende så skickade Gotlandshem en totalräkning på allt. Det var överenskommet med Familjefrid på regionen. Men sen i efterhand har Gotlandshem kommit med ännu fler saker de vill ha betalt för och som de vill att jag betalar, säger hon som av förklarliga skäl vill vara anonym.

I samband med att Gotlandshem kommunicerat vad de vill ha betalt för har bolaget, enligt uppgift från kvinnan, kontaktat henne med kopia till flera andra mottagare som inte ska vara direkt kopplade till fallet.

– All kontakt ska egentligen ske med Familjefrid. De ska inte skickas till mig överhuvudtaget. Jag fattar inte varför jag ska behöva betala för deras misstag, när de redan fått betalt av Familjefrid. Sedan är det märkligt beteende när de har samarbetsavtal med regionen om att hjälpa till i sådana här situationer där någon blir utsatt för våld, säger kvinnan som just nu befinner sig på ett annat skyddat boende på fastlandet.

Gotlandshems vd Joakim Martell har precis satt sig in i ärendet:

– Vi har kollat på ärendet sedan vi fick det till oss, och försökt utreda om det är något vi har gjort som man inte ska. Men vi kan inte just nu se att vi har gjort något fel. Det finns ju ingen formell framställan, och vi kan ju inte utreda brott utan det får polisen i så fall göra. Vi kan bara se till våra rutiner om vi följt dem eller inte, men samtidigt vill jag påpeka att vi inte är helt klara, säger han.

Gotlandshem tar kritiken på allvar och tittar över sina rutiner. Något som enligt Joakim Martell görs som standard när kritik av den här karaktären kommer bolaget till kännedom.

– Det vi kan se är väl att det finns potential att utveckla våra rutiner en del för att säkerställa att sådan här handläggning inte blir så individberoende. Ärenden som det här ska hanteras på samma sätt oaktat vem som har hand om ärendet. Men vi kan återigen inte se att något direkt fel har begåtts.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!