Alla gotlänningar måste inte äga sin egen bil. Det menar Johan Granath, som ligger bakom en ny företagssatsning på elbilar för uthyrning.
– 97 procent av sin tid står en bil parkerad och nu tittar vi på hur vi ska kunna ställa om samhället, säger han.
I december startade Johan Granath företaget e-Go och genom ett samarbete med Gotlandshem som står för laddstolpar har de tre första elbilarna nu sats i trafik, redo för uthyrning till vem som helst.
– Vi vänder upp och ner på hela hyrbilsbranschen. I dag hyr man ofta bil per dygn men här betalar kunden bara för den tid de använder bilen. Det är som en hybrid mellan taxi och hyrbil, säger han.
Johan Granath har jobbat på Payex, Svenska spel och för Region Gotland med varumärkesarbete, men det var under sina år som marknadschef på Geab som intresset för energi tog fart på allvar.
– Det är vad du gör av elen som är det roliga. Jag såg vad som händer i samhället och hur Spotifygenerationen betalar för att slippa äga, säger han och plockar fram mobilen.
I en app i telefonen, som en leverantör i Frankrike tagit fram och utvecklat för Johan Granaths önskemål, bokar och hittar kunden sin elbil. Med telefonens hjälp öppnas och startas bilen, och lämnas tillbaka på samma ställe eller på någon av de så kallade hotspots som finns registrerade i appen.
– Bilen har alltid varit en statussymbol, men jag tror att det som blivit status är att tänka hållbart och på hur man reser, säger Johan Granath om hur han ser på framtidens bilägande.
Målsättningen var ett 20-tal bilar i sommar, men corona kom emellan och får konsekvenser.
– Vi har sänkt målsättningen till mellan 10 och 15 bilar i sommar. Jag såg framför mig att vi hade ett starkt flöde av resande till Gotland, nu får vi satsa mer på gotländska familjer, säger Johan Granath och berättar att han med spänning följer Folkhälsomyndighetens utlovade besked om resandet i sommar.
I hans plan ingår ett samarbete med föreningar på Gotland, som kan bli egna nav för uthyrning till medlemmarna, samt med skidorter som Sälen och Åre, dit bilarna tar sig på fyra laddstopp längs vägen.
– Lanseringsplanen är september i Åre, bilarna blir säsongsarbetare, men självklart behåller vi ett antal på Gotland, säger han och berättar att har licens för appen i Sverige, men även tittar på de andra nordiska länderna för en satsning i större skala.