Låg miljöavgift trots hög kostnad för oljesanering
Kustbevakningen kräver Polo M:s redare på drygt 300 000 kronor i miljöavgift. Pengarna tas ut på grund av vattenförorening. Fartyget gick på grund utanför Slite i november 2004 och läckte ut 30 ton olja. Saneringskostnaderna uppgick till över 10 miljoner kronor. - Miljöavgiften som tas ut har inget att göra med någon av de parallella brottsutredningarna mot Polo M, säger Kenneth Hedström, vid Kustbevakningens regionledning Ost.
En högsjölänsa, ett plastpaket, lades ut för att hindra oljan från att spridas i vattnet och på stranden vid Gothemhammar och Åminne lades ett par tusen kvadratmeter fiberduk ut för att skydda stranden.
Polo M är flaggstatsregistrerad i Nassau på Bahamas. Fartyget ägs av ett företag i Monrovia, Liberia, med rederiet i Grekland. Vid grundsättningen utanför Gotland var den 28 man starka besättningen med kapten och styrmän ombord polska medborgare.
- Verksamheten skattar visserligen i Nassau men Kustbevakningen har valt att ställa kravet på miljöavgift till redaren i Grekland. Det är enklare att kommunicera på så sätt, säger Kenneth Hedström.
Rederiet har inte svarat
Han berättar att ärendet förvaltningsrättsligt har sänts från Kustbevakningen i Sverige till rederiet i Grekland. Redaren har sedan haft en månads tid på sig att svara och därefter fått ytterligare 14 dagar på sig att reagera.
- Rederiet har inte reagerat och mellan jul och nyår gick vi därför ut med ett beslut om föreläggande. Förvaltningsrättsligt har redaren ett par veckor på sig att reagera och då antingen genom att betala miljöavgiften eller att begära överprövning, konstaterar Kenneth Hedström.
Han påpekar att den miljöavgift som krävs ut av Kustbevakningen inte har något att göra med de brottsutredningar som berör Polo M. Miljöavgiften är ett belopp som enligt lag kan krävas ut enligt lag i förhållande till ett fartygs bruttovikt och utsläppets art.
- Brott eller inte så ska miljöavgiften betalas av ägare eller redare, slår Kenneth Hedström fast. Han noterar att fyra aktuella utredningar finns gällande Polo M. Två av dem är brottsutredningar varav den ena, angående bristande gott sjömanskap, redan är nedlagd av polisen på Gotland. En andra brottsutredning, gällande miljöbrott, är ännu öppen. Men den tycks ha gått i stå och verkar inte drivas vidare av miljöåklagaren på Gotland, säger Kenneth Hedström.
Han pekar på en tredje utredning, Sjöfartsverkets med syfte att undvika att liknande olyckor sker igen, samt en fjärde, den som ger Kustbevakningen möjlighet att belasta ett fartygs ägare eller redare med miljöavgift på grund av vattenförorening.
- Dessa fyra utredningar kan byggas på med en femte. Det kan då bli fråga om en civilrättsligt ärende med skadeståndskrav. Saneringen efter Polo M har kostat Svenska staten drygt 10 miljoner kronor. Brott eller inte, så handlar det om en skadeståndsrättslig fråga för Svenska staten.
Får tillbaka 1,8 miljoner
Kenneth Hedström påpekar att skadeståndsbördan vid saneringen efter Polo M sköts via Räddningsverket. Av den summan har Kustbevakningen lagt ut cirka fyra miljoner kronor och kostnaderna för Gotlands kommun har varit minst lika stora.
- Räddningsverket på Gotland lokalt driver inga mål som dessa. Det gör i så fall Räddningsverket centralt. Saneringen i samband med oljeutsläppet från Polo M kostade Räddningstjänsten på Gotland 1,8 miljoner kronor. Det är pengar som vi får tillbaka via Räddningsverket. Hittills har vi fått en miljon kronor tillbaka och ska få ytterligare 800 000 kronor minus ett avtalat basbelopp, säger Thomas Zielinski vid Räddningstjänsten på Gotland.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!