Låg poäng i skönhetstävling
Får kommunernas invånare veta det de behöver för att kunna välja hemtjänst, skola eller äldreboende? Alldeles för sällan. Och finns det information om kvalitet så är den ofta svår att hitta.
Gotland hamnar på plats 88 på rankinglistan över Sveriges 290 kommuners hemsidor. Gotland har fått fyra poäng. Det är visserligen bättre än genomsnittet på 3,27 poäng, men motsvarar bara 19 procent av högsta möjliga poäng som är 21.
Alla har en hemsida
Högst betyg får Nacka kommun på 17 poäng. Hela 71 kommuner har fått noll poäng.
Alla kommuner har i dag en hemsida och 85 procent av alla invånare har tillgång till internet. Information om vilken kvalitet olika enheter har borde ses som en demokratisk rättighet och därför systematiskt redovisas via kommunens främsta skyltfönster, hemsidan. Det gör det sällan, står det i rapporten.
Studierna har inriktats på i vilken utsträckning kommunerna via hemsidan informerar medborgarna om möjligheten att välja, ger dem lättillgänglig information om kvaliteten i verksamheterna samt frågar kunderna hur nöjda de är.
Stora skillnader
Skillnaderna mellan kommunerna är stora. Många hemsidors kvalitetsinformation är undermålig, även hos större kommuner, konstateras i rapporten.
Inte ens de kommuner som fått flest poäng ger som regel en tillräckligt omfattande och lättillgänglig information för att medborgarna ska få tillräcklig information för att göra sina val.
Ingen kommuns hemsida, möjligen med undantag för Nackas, har en hemsida som duger för att medborgarna ska kunna skaffa sig tillräckligt bra information om kvaliteten inom skola, hemtjänst och äldreboende för att kunna göra välinformerade val på samtliga tre områden. Hela 57 procent av landets kommuner når som högst tre poäng av 21 möjliga.
Bara nio kommuner når upp till hälften av maxpoängen och hela 65 procent av kommunerna redovisar inte någon form av standardiserade jämförelser mellan skolor som skulle kunna underlätta ett val för elever och deras föräldrar. Det måste betraktas som undermåligt, anser Svenskt Näringsliv som därför tänker fortsätta att granska kommunerna hemsidor för att driva på utvecklingen.
Tre poäng i skolan
Gotland hamnade alltså på fyra poäng. Tre av dessa fås inom skolan, en poäng inom hemtjänsten där valfrihet framhålls. Det finns dock ingen kvalitetsinformation där som skulle kunna hjälpa den äldre att välja, påpekar Svenskt Näringsliv.
Att välja skola framhålls inte på Gotland, däremot finns kvalitetsredovisningen på hemsidan, men den är svår att hitta. Samma sak med brukarenkäter som genomförs regelbundet, men som är svåra att hitta inne i kvalitetsredovisningen, står det i rapporten.
Skönhetstävling
Bedömningen ska betraktas som en skönhetstävling och inte som vetenskap, betonar Stefan Fölster och Monica Renstig som skrivit rapporten.
Informationen på hemsidan är färskvara och ger en ögonblicksbild just när hemsidorna granskades under november och december 2006.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!