I november förra året ramlade en äldre person i sin lägenhet på ett så kallat seniorboende i Visby. Personen hann ligga tre dygn innan personal från hemtjänsten kom till lägenheten och upptäckte vad som hade hänt. Den äldre har bara hjälp av hemtjänsten en eller ett par gånger i veckan och det var inte förrän den tredje dagen som den äldre hade inplanerad hjälp från hemtjänsten, som då gick in med nycklar för att hjälpa till med duschning.
Trots de tre dygnens plåga på golvet ska den äldre inte ha skadats allvarligt, enligt äldreomsorgschefen i kommunen, Marianne Godin-Luthman.
Om personen hade larm eller inte på sig vill hon inte gå in på.
Lex Sarah
Luthman säger att avdelningschefen och personalen diskuterade vad som hade hänt direkt efteråt och chefen kontaktade även henne. Två veckor senare sattes en utredning igång för att klargöra om händelsen ska anmälas till Socialstyrelsen enligt Lex Sarah. Den utredningen kommer att vara klar den här veckan.
Hade ringt tidigare
Personal från hemtjänsten hade ringt den äldre redan första eller andra dagen eftersom de fått tid över. De tänkte fråga om de kunde städa i lägenheten. När personen inte svarade beslutade de sig för att ta städningen en annan dag, eftersom den inte var inplanerad.
- Det är de rutinerna vi diskuterar nu. I det här fallet skulle vi kanske ha tänkt ett varv till och besökt personen när denne inte svarade, säger Marianne Godin-Luthman.